Bagsiden: Kære Sandeep – et personligt brev

Artikelindeks

Kære Sandeep

Stadig flere sejlere og egne personlige oplevelser fortæller, at skyggesiden efterhånden har overtaget mange lysstråler i dit arbejde. Både i vores egen interne research, og når jeg lytter til mange sejlere, finder vi ting, der foruroliger mange.

Alle anerkender dig som en markant personlighed, men også som en der desværre ofte efterlader mange uafklarede spørgsmål. Faktisk så mange uafklarede spørgsmål, at redaktør Øverup, som på Sailing Denmarks hjemmeside står som en "topsponsor", har valgt at lægge samarbejdet "på is" indtil videre.

Offer for Janteloven?

Mens vi har researchet og lyttet til de mange Sandeep relaterede historier, har det igen og igen spøgt i mit hoved: Er ildsjælen Sandeep ved at blive offer for den forfærdelige danske Jantelov? For er det tilfældet, så er jeg personlig stået helt af. Både Sandeep og deres "Bagside" skribent er markante personligheder i dansk sejlsport, begge deler vi vandene på godt og ondt. Mange sejlere hader os af et godt hjerte, og Janteloven tæskes vi jævnligt med.

Så her skal jeg være første til at forsvare Sandeep og hans indsats. Men jeg har desværre også en klar fornemmelse, at Sandeep har svært ved at skille tingene ad.

En sag der burde være løst i mindelighed

Baggrunden for du nu kommer på "Bagsiden" i denne uge, er en vigtig sag, hvor jeg den seneste uge selv har været involveret som konfliktløser. Egentlig var opgaven ikke så svær, to gode sejlere havde været uenige. Der er mange holdninger til, hvad der egentlig skete, men ligegyldigt hvad, så var sagen ikke større, end at den kunne løses i mindelighed - troede jeg, men jeg tog grusom fejl. Scenen var en diskussion mellem ynglingesejleren Lucas Lier og fyrtårnet og mr. Yngling himself - Jørgen Ring, under Ynglinge VM i Sydney, Australien. Et stævne, hvor Sailing Danmark og du har en stor aktie i.

Læs også: Nogel "møg" sager

Jeg skal slet ikke gå ind i, hvorfor konflikten opstod, endsige hvad der skete, blot at en række gode mennesker i dansk sejlsport og Hellerup Sejlklub fik strikket et forlig sammen i sidste weekend. Med overskriften: "På foranledning af Hellerup Sejlklub har klubben, Lucas Lier og Jørgen Ring bilagt striden".

Men nej, så let skulle det altså ikke gå. Selv om der fredag blev udsendt en fælles pressekommentar, som alle involverede har godkendt, gik "et eller andet" i baglås i løbet af weekenden. Læs den selv i nedenstående tekst:

lucaslier

Hellerup Sejlklub blev af kredsen omkring Sailing Danmark tvunget til at fjerne den fælles godkendte pressemeddelelse fra deres hjemmeside. Dermed tager historien en ny drejning for alle involverede, idet grundlaget for, at Hellerup Sejlklub kan opgive deres sag mod Jørgen Ring, forsvinder.

Kære Sandeep, din skygge hviler tungt over den kedelige udvikling? I stedet for at få lukket bogen, som fortsat er den absolut lykkeligste udgang på denne personsag, skal parterne nu strides om begreber som ordet "adfærd".

Hvorfor spøger jeg? Efterhånden som jeg følger begivenhederne på sidelinjen, så skygger du Sandeep og Sailing Danmark over denne, den bedste og hurtigste løsning. Er det fordi, at Sailing Danmark og dig som formand også er indanket af Hellerup Sejlklub til Dansk Sejlunions Ordensudvalg? Du slipper ikke uden om, at du og Sailing Denmark, er dansk sejlsports to siamesiske tvillinger – fuldkommen uadskillige.

Time out...

Tak for de mange indlæg her i debatten. Jeg har valgt at tage en time out i minimum 24 timer. Der arbejdes på at finde en mindelig løsning, og jeg ønsker at sikre deltagerne i mødet arbejdsro.

Med sejler hilsen

Søren Øverup


 

Til Jørgen Ring har jeg skrevet direkte i en intern mail: "Helt overordnet må jeg sige, at min (med fleres) vurdering er, at du er misbrugt. Den seneste ballade er ikke sat i søen for at gavne dig, men i en helt anden sammenhæng, som ønskes fremmet. Beklager, men det mener jeg – og står gerne ved offentligt".

Et er, hvad to sejlere har sagt og gjort i kampens hede? Historien viser, at sejlere ikke altid optræder – endsige udtaler sig lige begavet. Men min vurdering er, at der i sagen "Ring vs. Lier" ikke er sket nogen større skade, der med rette ikke kunne ordnes i mindelighed. Hellerup Sejlklubs sag mod dig og Sailing Denmark, omkring manglende økonomisk gennemskuelighed, er derimod meget mere alvorlig i min optik.

I din egen strategi 2010-2015 definerer I selv Sailing Denmark, som en støtteorganisation for alle unge sejlere i Danmark, I ønsker bredest muligt samarbejde alle i sejlerverden. Jeg læser, at alle involverede er ildsjæle som dig, der alle arbejder frivilligt for den sags tjeneste? Flot, flot og flot.

Et gennemgående tema i Sailing Denmarks strategi er at skabe "...overblik og gennemsigtighed, fodslag, fælles indsats". Jamen, det er jo præcist, det I er indklaget af Hellerup Sejlklub for IKKE at gøre. Der er også andre anklager mod Dansk Yngling Klub og Sailing Denmark, som jeg springer over på denne "Bagside". Ligegyldigt, hvad du siger, så har du - kære Sandeep, en aktie og personligt ansvar i disse møgsager.

Trods alle involverede parter omkring Jørgen Ring har været stærkt påvirket af personsagen, og ingen har ønsket, at Jørgen Rings navn og eftermæle i dansk sejlsport skulle plettes af sagen, er den alligevel gået i hårdknude. Jeg må sige – med åben risiko for diverse henvendelser fra Sailing Denmarks advokater om "grundløse anklager", så er min vurdering, at du har en stor personlig aktie i at sagen: "Ring vs. Lier" nu er gået i hårdknude!

Alle direkte involverede - Hellerup Sejlklub, Lucas Lier og Jørgen Ring havde sammen fundet konsensus og bilagt striden, indtil igår aftes! Dermed kunne de anklager Hellerup Sejlklub har anlagt i Dansk Sejlunions Ordensudvalg mod Jørgen Ring personligt frafaldes. Det er da en af de store sejre i dansk sejlsport 2012. Havde du – kære Sandeep - holdt dig ude af sagen, var sagen lukket definitivt, og jeg havde jeg skrevet en anden "Bagside" – men så heldige er læserne desværre ikke - undskyld.

Vær med til at skabe klarhed

Jeg er, med denne "Bagside", begyndt at grave i sagerne, der er meget mere snavs i bunkerne. Dem, vender vi tilbage til. Jeg ved også, at denne "Bagside" får kommentarfeltet til at gløde. Det er fint – så længe I holder jer på dydens smalle sti. Men jeg er også interesseret i at få skabt mere klarhed omkring Sailing Denmark og folkene bag. Alle, jer der ved noget, men ønsker at kommentere, uden at hele Sejler Danmark følger med, skal bruge mailen: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Den ender på redaktør Øverups bord og vil blive behandlet med respekt. Vi forsøger at få et overblik og følger op på sagen i næste uge.

Time out...

Tak for de mange indlæg her i debatten. Jeg har valgt at tage en time out i minimum 24 timer. Der arbejdes på at finde en mindelig løsning, og jeg ønsker at sikre deltagerne i mødet arbejdsro.

Med sejler hilsen

Søren Øverup







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen