Bagsiden: Tillykke til dansk sejlsport

Artikelindeks

Vores livsstil ude på vandet, og nede i havnen drives af alle for mange små aktører. Hver især sidder vi og sulter, hvor vi alle kunne få en mere tålelig perspektivrig hverdag, hvis vi slog os sammen i større enheder. Åbent skal jeg erkende, at jeg selv har talt varmt for at sejlsportens ufattelige mange sejlklubber skulle finde sammen?

Men, selv jeg er blevet (lidt) klogere. Rigtig mange af disse klubber er mere en person relateret kult, end en demokratisk dreven forening. Mange steder er forsøget på en rationel "fusion", lige så håbløst som forsøget på at blande vand og olie.

Men så slå da aktiviteterne sammen i større enheder? Sailing Aarhus er et pragt eksempel, når det gælder eliten. Kraftcenter Øst, med Hellerup Sejlklub, KDY og Skovshoved Sejlklub er også et godt eksempel til efterlevelse. KØS samarbejdet omkring ungdom i Svanemøllen, viser at det ikke handler om elite alt sammen.

For dansk sejlsport var det en stor dag, da Kongelig Dansk Yacht klub og Skovshoved Sejlklub fortalte at de efter syv års ørkenvandring igen fusionerer deres VIP-Center, og nu tilbyder fælles events sejladser. Længe har det været barokt at opleve hvordan to sejlklubber sloges om de samme får kunder – i samme havn – inden for 20 meter. Tilmed i en tid hvor erhvervslivet, passer rigtig godt på pengene, ja så er firma arrangementer på vandet, ud for Skovshoved næppe altid første valget. Samtidig var det manglende samarbejde årsag til, at ingen af de to klubber reelt kunne tilbyde de store og lønsomme arrangementer. En helt igennem håbløs situation, resultatet af håbløse klubpolitikere.

Det er dagen, hvor det er relevant – og en tilmed god lære for alle andre klubledere -, hvordan man ikke skal forvalte sin sejlklub. I arkivet fandt jeg min harmdirrende kommentar til "Panik- salget i Skovshoved", skrevet den 19. maj 2005 på www.baadmagasinet.dk. Hvis nogen tror, at jeg her på "Bagsiden" i dag er skarp og brutal i min udlægning af sejlsporten i dag, kan jeg kun sige – at det har været meget værre dengang. Sandhederne blev serveret i en krads form, så de drev blodrødt ned af computer skærmen.


 

Jeg skal nu også straks sige, at Skovshoved Sejlklubs udtræden af det fælles match race center med KDY, var året 2005 nok største skandale i dansk sejlsport. Salget af de tre matchracere for restgælden på 600.000 kroner, blev set som første skridt i ophørsudsalget hos Skovshoved Sejlklub – som en af de kontante kommentarer fortalte. At det tilmed skete i dybeste hemmelighed, var som at kaste benzin på bålet. Skovshoved Sejlklub er stadig i live, men tiden har jo vist at beslutningen tilbage i 2005, næppe er den mest begavede som klubbens bestyrelse har stået bag.

Læs også: KDY & SKS i tættere samarbejde

Lykkeligvis fortid, det nye VIP Center startede 1. maj og er en naturlig udvikling af det tætte og positive samarbejde omkring Kraftcenter Øst, hvor Hellerup Sejlklub dog også deltager. Nu er der igen en kraftfuld spiller på VIP event området, inden for sejlsport. VIP-centeret råder fremover over DS-37er, Matcher 28, J-80 og Farr 40, det burde kunne matche enhver kundes behov? Forhåbentlig giver det også flere penge i klubkassen til KDY og Skovshoved Sejlklub – gennem større salg og sparede omkostninger?

Både Sailing Aarhus, Kraftcenter Øst, det nye VIP-center og KØS i Svanemøllen, er alle eksempler der må kunne inspirerer alle os i dansk sejlklub. Jeg skal være den første til åbent erkende, at færre klubber næppe er muligt – dertil er der alt for mange store personlige egoer i dansk sejlsport, også på klubplan. Men lad egoerne blive dyrket hjemme i klubberne, lev trygt sammen med de andre klub egoer, omkring fortidens fantastiske bedrifter – i husker så lysende klart - så længe det kun sker inden for egne klublokaler.

Ligeså snart det gælder sejlsportens ve og vel i haven, kast stridsøksen og fjendskabet i havnen – og samarbejd om ungdommen, opgaven at få bådene ud af havnen og den elite der måske findes grobund for i lokalmiljøet.

Lev åbent med de andre i sejlermiljøet, er åbenlyse idioter, I kan ikke lave om på det faktum. Når det gælder delingen af grillpølse og en kold bajer, kan I sagens finde konsensus om en ny fælles dagsorden i den lokale sejlsport – måske en fælles fjende?

Sjældent taler jeg varmt om det kommunale embedsværk, men lidt samarbejde på tværs af alle klubber i min hjemhavn er et drømmescenarie for kommunens ansatte – de næppe tør drømme om. Her har de brugt uanede ressourcer på at skabe enighed, ikke bare mellem sejlklubberne, men også roklubben, dykkerne og søspejderne. Det lykkedes nok aldrig, og må være en plage for de kommunalt ansatte, om det er i min kommune eller en af de 98 andre kommuner.

Lad os sammen love, at vi vil give disse "kommunalrødder" en ny mulighed for at opleve samhørighed i dansk sejlsport og dansk klub liv. Vi har alle fortjent det. Dansk sejlsport har fortjent det.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen