Bagsiden: Hvad skal vi nu kaste os over?

Artikelindeks

For "Bagsiden" er det jo "Mission Completet" - opgaven er løst.

Første gang emnet var oppe og vende var med overskriften: "Bagsiden: Kære sejler og erhvervs-mand" den 17. juni sidste år.

Budskabet var, at der skulle være en sund økonomi i projektet. Det er lykkedes nu. Ugen har vist at dansk sejlsport stadig kæmper med den gode danske "Jantelov"? Alle de mange negative, "øv og bøv" kommentarer her på sitet, hvor er de trættende, især når der ikke kommer alternativer. Den stuearrest I har fået, er fuldt fortjent – lad den vare længe, langt ind i næste uge. I får tid til eftertanke, hvilket der er stort behov for. Det ærgerlige er at jeg denne fredag stille rigtig mange spørgsmål – spørgsmål som i kære læsere ikke har mulighed for at svare på!

Hvad skal "Bagsiden" så kaste sig over - fremad-rettet? Spørgsmålet er ret enkelt: Hvor vil I kære læsere, have at dansk sejlsport skal bevæge sig hen? Hvor skal "Bagsiden" sætte sit markante aftryk?

Skal vi den retning som jeg beskrev den 9, september, efter mit døgn med Mark Turner, som hans udvalgte limousine chauffør? Mark er international professionel sejlsports svar på Formula 1's Bernie Ecclestone og svart på bagmanden bag TV showene "X-factor", englænderen Simon Cowell.

Fælles for de 3 herrer er, at de har fået en rigtig god ide. Den har de ført ud i livet, skaffede aktører, sponsorer og fået millioner af mennesker til at elske deres initiativer.

Med sin organisation har Mark løst den gordiske knude, så sejlsport i hans stævner er blevet en ekstrem stor folkesport. Se selv billeder fra Kina, der er fyldt med kinesere på lægterne. Stævnet har fået masser af omtale og timevis af TV, i lille Danmark arbejder vi fortsat hårdt på opgaven.


 

Kan vi sejlere ikke være ligeglade, med at få en øget interesse for vores sport? Svaret er igen soleklart "JO", men så anerkender vi også, at sejlsport aldrig bliver andet en underholdning i et lukket forum. Er det vejen frem?

Tror I de unge vil finde sejlsport særlig spændende på den lange bane?

Når en sejlklub afvikler en kapsejlads, fordi der et ønske blandt de lokale bådejere, så er det fint. De lokale der gider, og kan komme – deltager, og har det forhåbentlig fornøjeligt. Desværre er deltager antallet mange steder dalende til det kritiske, så antallet af gode legekammerater forsvinder.

Jeg mener personligt at den lokale sejlsport, kræver nogle "fyrtårne". Kræver at der er sejlsports begivenheder på dansk grund, med masser af opmærksomhed omkring. Udfordringen er at det kræver stadig flere penge, og skal niveauet løftes op på det niveau vi ser i Kina, så skal der endnu flere penge til. Er dansk sejlsport klar til den udfordring? Det at gøre sejlsporten til en underholdende begivenhed, der trækker publikum til.

De forventer "blot" at der kan skabes spænding, og underholdende drama. Det er et langt sejt træk, der er ingen lettet smutveje. Kun et spørgsmål tilbage, hvem er klar til at gribe bolden? – og er det det vi vil, i sejler Danmark?

Mens I er i stuearrest, kan I tænke over det? I vælger, skal vi den ene vej med sejlsporten, som en stadig mindre loge? Eller den anden vej med sejlsporten, som en folkesport og folkeforfører? – Mit personlige svar er klart, I kan selv gætte hvilket?







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen