Egentlig ville redaktør Øverup helst have en rigtig "grum sviner", i dag fredag den 13. april. Men den må han vente med, for "Bagsiden" kan krydse et af sine projekter af som "Afsluttet med succes"
Mandag den 16. april afsløres det, hvem der har valgt at støtte op om Jes Gram-Hansen og Ramus Køstner!
Offentliggørelsen sker dagen før Extreme Sailing Series, Act 2 starter i Qingdao, OL Byen i Kina.
Dermed har drengene gjort de mange kritiske kommentarer her på baadmagasinet.dk til skamme.
Det glæder mig personlig vildt meget, næsten lige så meget som jeg er rævestolt over vi sammen gennem benhårdt arbejde men også en serie af skuffelse undervejs, er nået økonomisk i mål.
Der er ikke tale om et traditionel sponsorat, der er ingen "medlidenhedspenge" med i projektet. Der er indgået et partnerskab, med det klare fælles mål, at skabe en kommerciel succes for sponsor og styrke en offentlig interesse for det danske Extreme Sailing Team.
Sammen skal der benhårdt knokle løs på at opbygge et "brand", og få den bredeste mulige interesse for holdet. Både i Danmark, men især internationalt.
Realistisk skal Jes og Rasmus slås med danske pro golfspillere Anders Hansen og Thomas Bjørn om opmærksomheden, drengene på vandet og de 2 golfspillere på græsset i major turneringen.
Om et år skal de kunne måle sig med stjerne-golffrøet, den 23 årige Thorbjørn Olesen, der i sidste uge vandt sin første turnering i Europa touren www.thorbjornolesen.com.
Extreme Challenger skal da have slået de 3 golf-spillere med meget mere opmærksomhed og dermed en langt højere "brand" værdi.
Det bliver hamrende svært, men skal projektet have en fremtid? Skal dansk sejlsport have en fremtid? Ja, så skal målet nås. For lykkedes Jes og Rasmus, baner de vejen for al dansk sejlsport, både nationalt og internationalt.
På trods, at der er mindre end 100 dage til OL starter. Til trods for at dansk sejlsport just har gennemført en af forårets klassikere på Mallorca. Resultaterne er ganske vist ikke prangende, trods Warrer og Hansen, der vandt 49er klassen. Men offentlighedens bevågenhed, ja den er ikke eksisterende.
Lidt af en parodi, når det private cykelhold med Bjarne Riis som ejer, får 6 timer direkte transmission på klassikeren: "Paris – Roubaix", der blev kørt i søndags. Læg dertil tonsvis af forhånds-omtale, i alle medier.
Extreme Challenger projektet får det også ekstremt svært i det store mediespil.
Sejlsport har aktuelt en masse selvskabte barrierer, der skal overvindes. Læg dertil at de store medier strammer skruen, det er en følelseskold verden, hvor alene seer- og læsertal er gud.
Selv Danmarks sports darling nr. 1, Caroline Wozniacki er vejet og fundet for let af TV2 til primetime, når WTA-turneringen "eboks Open" i ugens løb er blevet afviklet i Farum.
Det er pengene der styrer showet, så enten spillede Caroline om eftermiddagen, eller også sendte TV2 ikke. TV2 sportschef Frederik Lauesen siger det direkte: "Caroline kan ikke trække store nok seertal i primetime. Det kan hun mod navne som Maria Sharapova i store turneringer, men ikke i denne sammenhæng".
Så skal Jes og Rasmus op og ligge i toppen af resultatlisten, så skal de udstråle "vindermentalitet", morgen, middag og aften. Ellers får de ikke trukket de store overskrifter.
Men det er den udfordring, som holdet bag Extreme Challenger, har sat sig som mål at løse. Og penge blev skaffet, trods - den typiske danske - megen skeptisk i alle sejlerkredse.
Vi starter på mandag, den 16. april i Qingdao.
Hoved budskaberne er knivskarpe:
A)Sponsor fortsætter og udbygger deres globale investeringer i sejlsport, med Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner ved roret
B)Sammenhængen mellem teknologi og sejlsport
C)Demonstrere hvordan sponsors forskellige løsninger hjælper drengene til at vinde på vandet
D)Opbygge positive "brand", mellem sponsor og Extreme Challenger
Det bliver vildt spændende de næste 3 år. Både for alle involverede – men også dig som sejlglad læser her på baadmagasinet.dk.
Onsdag kan du læse et udførligt interview med Jes Gram-Hansen, Rasmus Køstner og projektets direktør Ole Egeblad. I erkendelsen af at Qingdao ligger lidt langt borte fra danske farvande, bliver projektet præsenteret i Danmark, ultimo maj i København.