Nicolai Sehested og hans TREFOR racing team røg ud af World Match Racing Tour GRAND FINAL, inden det blev rigtig sjovt.
Der sejles i øjeblikket på Marstrand, og vinderen løber af sted med 1 million US dollars. Det er samtidig finalen på årets WMRT, så verdensmestren skal også kårets i den samlede serie, som i år har været kortet noget af, og kun bestået af fem stævner.
Sehested kom fint gennem de to dages indledende sejladser, hvor der blev sejlet fleetrace. Fire team blev skåret fra, heri blandt svenske Björn Hansen med danske Phillip Kai Guhle om bord. De har ganske enkelt ikke sejlet M32 længe nok, så der blev gjort kort proces. Det samme og onde gjorde australske Matt Jerwood mod Sehested.
Ved stillingen 2-2 i det nok så ubarmhjertige Super 16 format, hvor 16 hold mødes 1 mod 1, skulle Nicolai Sehested op mod Jerwood, som ikke tidligere har voldt det danske team problemer. Spørgsmålet har været fremme tidligere, mon sejlerne ville sejle anderledes aggressivt, nu hvor beløbet på præmiechekken er vokset til den mindre formue som 1 mio US $?
Ganske kort beskrevet, ja så møder Sehested på styrbord, Jerwood på bagbord. Jerwood holder på da han er på layline (kursen til mærket) og da Sehested for sent opdager at Jerwood ikke går af vejen, har Sehested ikke mulighed for at reagere så hurtigt, at kollision er uundgåelig.
Der er altså her tale om styrbord båd forsøger at undvige kollision, men uden held. Sehested sejler ind i Jerwood og flår den ramme af som sejlerne ’bøffer’ på i luft. Umiddelbart en noget aparte situation, for Sehested bliver straffet med minus 3 point, og Jerwood undgår straf!
Bådmagasinet talte torsdag aften med Jesper Vilken, en af de rutinerede Umpirer (dommere, red.) på Extreme Sailing Series, og Jesper forklarer til Bådmagasinet:
WMRT sejler efter America Cup reglerne, ligesom vi gør i Extreme Sailing Series og de almindelige matchrace regler. Disse regler kaldes også test-rules / forsøgsregler.
I bund og grund har alle mærkerundinger nu fælles regler, indvendig båd skal sejle sin rigtige kurs rundt om mærket. Dette er det samme princip som vi kender fra bundmærke rundinger.
Ved bundmærkerundinger efter de almindelige regler skal en styrbord båd som også indvendig båd, bomme rundt om mærket uden at tage mere plads en nødvendigt.
Det samme gælder nu også ved et krydsmærke at en styrbords båd som også er indvendig skal stagvende når rigtig kurs er at stagvende.
Rigtig kurs er som bekendt, den vej en båd ville have sejlet hvis den anden båd ikke var der.
Den udvendige båd skal give den indvendige båd plads til at sejle rigtig kurs.
I Nicolais tilfælde ville der heller ikke have været en kollision hvis Nicolai havde sejlet sin rigtige kurs.
Bagbord/udvendige båd skal ikke forudse at den anden båd vil bryde reglerne. Først når det er åbenlyst at der vil komme en kollision skal bagbord båden i dette tilfælde forsøge at undgå kollisionen. Med disse både og den hastighed vil det sige at det ikke er muligt nå at reagere på at Styrbords båden ikke stagvender hvor den skulle.
Der er altså i en rutineret umpirers øjne ingen tvivl, regel 18.3 kostede Nicolai Sehested og hans TREFOR team livet i årets stævne, finalen på Marstrand i World Match Racing Tours ’GRAND FINAL’ hvor vinderen løber af sted med en kæmpe præmiesum.