Så fik vi udløst spændingen, hvordan er det nye format i World Match Racing Tour?
Fem dages forrygende race i M32 katamaraner i Fremantle er vel overstået, og minsandten om ikke den ældste, og mest Tour-erfarne skipper i Tour-feltet, den mange dobbelte verdensmester i match race Ian Williams og hans GAC Pindar team også har deres kompetencer på plads i en katamaran.
Det er ikke mange måneder siden vi så Ian Williams vinde på Bermuda i det gamle format, i langkølede 'gammeldaws' kølbåd. Nu tager Williams første stik på årets Tour, og vinder suverænt foran svenske Hans Wallen med 3 - 0 i finalen, hvor Williams endda fik en straf i tredje sejlads for at gå forkert ind i gaten, i start proceduren! - Williams gik ud på bagbord, og havde på den måde kun én vending op mod topmærket, en ganske fin taktik i en båd, der uundgåeligt næsten står stille i vendingerne.
3 - 0 i finalen hvor Wallèn ikke havde meget at byde på.
Sehested fin debut
For en del af deltagerne på den nye Tour er det nyt at sejle i M32. Det var det også for Nicolai Sehested og hans TREFOR team, men jeg skal love for de kom flot fra start på årets Tour. Største skalp i Fremantle var at det unge ambitiøse dansk team kunne slå Canfield ud i kvartfinalen. 3 - 1 lød sejren på, og jeg skal love for der var fart over feltet. +20 knobs luft, og disse ultra lette M32 katamaraner, ja så skal der altså være et team om bord der kan sit kram. Det kunne TREFOR som også hvade den garvede Extreme sejler Køstner med om bord. Alt i alt en rigtig flot debut til den tidligere Volvo Ocean sejler Sehested.
Glæd dig
Nu kan vi jo næsten ikke vente, for du får muligheden for at opleve disse potente både helt tæt på når Touren kommer til København til maj, hvor KDY arrangerer 3. afdeling på årets Tour, fra den 9. - 14. maj.
Og har det nye format så virkelig tilført World Match Racing Tour noget? Svaret er klart JA, det er mega fedt. Det gamle format virker pludselig 'yesterday' som min datter ville kalde det...