Joachim Aschenbrenner fra KDY, der var fast tour card holder i sidste sæson af World Match Racing Tour, sejler med i årets første World Match Racing Tour i Freemantle, Australien. Det er også første stævne, hvor der sejles i one-design M32 katamaraner.
Om mødet med de nye M32 katamaraner udtaler Joachim Aschenbrenner til Bådmagasinet: Det er en ny udfordring, og de første par dage skulle man vænne sig til, at det hele gik lidt hurtigere, end de både vi er vant til at sejle i. Taktikken er lidt anderledes, da bådene især har svært ved at vende, dermed bliver de langsigtede taktiske beslutninger meget vigtigere, og vi har faktisk oplevet overraskende mange skiftende føringer.
Kørekortet skulle lige på plads
Der kræves et 'kørekort' for at sejle de hurtigsejlende katamaraner, hvilket betyder, at Joachim Aschenbrenner og teamet har haft travlt med at få plads - det er nemlig ikke nok, at kun skipper har taget kørekortet. Hver eneste besætningsmedlem, der konkurrerer på World Match Racing Tour i 2016, herunder World Championship Events og World Tour Events, er forpligtet til at tage et officielt M32 Match Racing kørekort.
Joachim Aschenbrenner under Stena Match Cup i sidste sæson.
Det er først og fremmest af hensyn til sikkerheden, men også af forsikringsmæssige årsager. Matchrace i meget lette katamaraner er en forholdvis ny ting, siger svenskeren Lars Linger, der underviser sejlere i kørekortet, og han fortsætter: Man kan sagtens race afsted med 30 knob, men hvis du ikke ved, hvad du laver, så vil du crashe. Det er ligesom i motorsport eller go-karts: Du har brug for en licens/et kørekort for at deltage. En licens eller et kørekort ville kunne lære deltagerne i at sejle disse både på en ordentlig måde, så du ikke ødelægger eller crasher dem. Der vil komme flere og flere sejlere ind disse kapsejladser, hvor man sejle med 30 knob. Derfor er det nødvendigt med et kørekort.
Den sidste uges tid har Joachim Aschenbrenner og teamet haft travlt - først skulle kørekortene erhverves, dernæst stillede de op i et kvalifikationsstævne til World Match Racing Tour stævnet i Freemantle, der starter om få dage. I kvalifikationsstævnet fik Aschenbrenner stor hjælp af Nicolai Sehested og Luke Payne, der sejlede med som besætning. Nicolai Sehested og gasten Luke Payne sejler som en fast del af World Match Racing Tour i år.
Økonomien stiller begrænsningerne
Med Joachim Aschenbrenners deltagelse i første afdeling af World Match Racing Tour i Australien betyder det, at to danske teams vil deltage. Til spørgsmålet om, hvorvidt Team Aschenbrenner opstiller til flere World Match Racing Tour stævner i år, svarer Joachim: Vi har mod på at deltage i flest mulige stævner, men desværre sætter vores økonomi begrænsningerne. Stævnet i København er derfor en oplagt mulighed, som vi på vil overveje, når vi er færdige med stævnet i Australien og ved, hvor vi står.
Aschenbrenner under Monsoon Cup i Malaysia.
Netop det at kunne måle sig mod konkurrenterne er vigtig. Selv fortæller Joachim Aschenbrenner fra Australien: Den primære årsag, til at vi deltager i dette stævne, er dels for at opnå erfaring med de nye M32ere. Derudover skal vi finde ud, af hvilke områder vi i fremtiden skal arbejde på for at kunne blande os i toppen.
Team Aschenbrenner stiller til start med to lokale sejlere, da der ikke var økonomiske midler til at flyve hele holdet til Australien. Den ene kender vi fra matchrace, og han deltog på et new zealandsk hold sidste år, men den anden til daglig sejler 18 footer og har blandt andet lige deltaget i VM. Dermed er resultatet ikke det vigtigste, da der nok bliver et par ting, der skal styr på de første par dage, slutter en glad Joachim Aschenbrenner.