Nicolai Sehested og TREFOR klar til at give den gas på WMRT

Der skrives historie, når 2016 sæsonen af World Match Racing Tour skydes i gang den 2. marts 2016 i Fremantle, Australien. Nicolai Sehested og hans TREFOR Match Racing hold er klar på startlinjen. For første gang nogensinde sejles Touren i one design M32 katamaraner, som tilfører helt nye dimensioner til match racing.

Match race i dobbelt hastighed

De sidste 16 år er World Touren blevet afviklet i forskellige kølbåde. Den tid er nu ovre. Skipper hos TREFOR Match Racing, Nicolai Sehested, har sejlet match race i mange år og er nu klar til den nye udfordring.

Selvom vi har mange års erfaring med match racing bliver det noget helt nyt, når vi i år skal sejle i M32’erne. Alene det, at vi kommer til at sejle over dobbelt så hurtigt som hidtil gør, at ’gamet’ bliver et helt andet. Vi skal træffe beslutninger på et splitsekund og vi bliver langt mere presset på fysikken end hidtil, fortæller Nicolai Sehested, som allerede er ankommet til Australien for at træne optil World Tour stævnet.

M32 Bermuda Brian Carlin

Der kommer mere fart på WMRT i 2016. Foto: Brian Carlin.

Sehested har dog et yderst kompetent hold med i Australien. På taktikkerpladsen har han tidligere holdkammerat fra SAP Extreme Sailing Team, Rasmus Køstner. Pete Cumming, som også har sejlet hos SAP holdet, er med som trimmer og australske Luke Payne er holdets fordækker i Australien. Alle sejlere, som Nicolai kender godt og som har mange års match race- og katamaranerfaring.

Erfaringen skal kombineres

Nicolai Sehested har også mange års erfaring med match racing. Før han sluttede sig til Team Vestas Winds Volvo Ocean Race kampagne, lå han nummer fem på match race verdensranglisten. Denne erfaring skal dog nu kombineres med hans viden om katamaransejlads, som han blandt andet har tilegnet sig som gast hos SAP Extreme Sailing Team.

M32 Bermuda Brian Carlin2

Der skal sejles i M32 katamaran på WMRT. Foto: Brian Carlin.

At sejle match race i katamaraner bliver et nyt skridt for alle. Stort set ingen på Tour’en har erfaring med denne kombination. Derfor bliver det ekstremt spændende at se, hvordan holdene håndtere de nye udfordringer. Jeg tror på, at TREFOR Match Racing er godt rustet til udfordringen. Vi har flere års erfaringer med match race og katamaransejlads. Men denne erfaring skal nu kombineres og det bliver en stor udfordring, fortæller Sehested.

Naturlig udvikling af World Touren

Skridtet fra kølbåde til M32 katamaranerne er en naturlig udvikling for World Touren, mener Sehested. Katamaranerne fylder mere og mere i både America’s Cup, OL og andre professionelle serier som Extreme Sailing Series og M32 Series.

Der er ingen tvivl om, at katamaraner kommer til at fylde mere og mere inden for professionel sejlsport. Derfor mener jeg, det var den rigtige beslutning, at World Match Racing Tour’en nu også sejles i katamaraner. Sportsligt bliver det hårdere og mere spændende. Derudover tiltrækker det flere tilskuere og sponsorer, da det bliver muligt at sejle tættere på land og give helt unikke oplevelser for kunder og samarbejdspartnere. Og så kan World Tour’en igen blive det springbræt til America’s Cup, som den tidligere har været, fortæller Nicolai Sehested.

Første stop på World Match Racing Touren er Fremantle, Australien, hvor der sejles fra den 2. til den 7. marts 2016. Efter andet stop i Californien i USA kommer Touren til København den 9.-14. maj 2016.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen