World Match Racing Tour blev i 2015 opkøbt af Aston Harald. Siden da er der foretaget mange ændringer i formatet og det helt store skridt er, at alle stævner i 2016 bliver sejlet i M32-katamaraner. Tidligere er stævnerne blevet sejlet i forskellige kølbåde, hvor der sjældent er blevet afholdt to stævner i samme bådtype to gange i løbet af et år.
Med M32'ere til alle stævner bliver det i højere grad et spørgsmål om at være dygtig til at sejle netop denne båd. Dette er et skridt, Aschenbrenner ikke var klar til og kommenterer: "Det var på Bermuda i oktober, at det blev bekræftet, hvordan tingene kommer til at køre næste år, hvilket vil sige, at tiden til at forberede os til 2016-sæsonen var meget begrænset. Det var desværre ikke tid nok til, at vi kunne sikre de økonomiske rammer, som er en forudsætning for, vi kan opnå den krævede træningsmængde".
Team Aschenbrenner ved Match Racing Germany. Foto: Martinez Studio
Nyt projekt
Aschenbrenner har stadig som mål om på sigt at blive verdensmester i matchrace, og det er med dette mål for øje at holdet har valgt at tage et skridt tilbage for at fokusere på det længere perspektiv. "Vi ved at vi både sportsligt og ikke mindst økonomisk, på nuværende tidspunkt ikke har det niveau, der skal til for at blive verdensmester" fortæller Aschenbrenner. Derfor har holdet nu valgt at gå et skridt tilbage for at kunne gå endnu flere frem og håber på at komme tilbage på World Match Racing Tour hurtigst muligt. Derfor startes et nyt projekt op som skal sikre, at de nødvendige rammer er i orden, inden de begynder at deltage i stævnerne på World Match Racing Tour, til dette siger Aschenbrenner "Vi kunne have ansøgt om et Tour-kort og muligvis fået det, men vi vurderede at vores begrænsede midler ville blive spildt ved at være nødsaget til bruge stævnerne som træning".
Team Aschenbrenner på Bermuda, hvor der sejles i M32
I stedet handler det nu om for holdet at lægge en masse træningstimer i katamaraner som holdet arbejder på at anskaffe. Når et tilstrækkeligt niveau i katamaranerne er nået vil Aschenbrenner igen kigge efter deltagelse på World Match Racing Tour, men før bliver det ikke.
Malaysia og Australien
Holdet er ikke helt færdigt med matchrace endnu for denne gang. I slutningen af januar drager holdet mod Malaysia til Monsoon Cup, hvor der samlet kæmpes om en pengepræmie på DKK 6,5 millioner. Derudover kæmper Aschenbrenner for at placering i top 3 i den samlede stilling blandt holdene med Tour-kort. På nuværende tidspunkt er holdet placeret på en delt 4. plads blandt disse hold.
Joachim Aschenbrenner om bord på en M32
To dage efter Monsoon Cup er slut er næste stævne i gang, som bliver Warren Jones, der sejles fra Perth i det vestlige Australien. Dette bliver dermed det sidste matchrace stævne for Aschenbrenner for en stund. Om at sejle sidste matchrace stævne siger Aschenbrenner: "Det er underligt, når man har brugt det meste af sin tid de sidste syv år på at komme frem i matchraceverdenen, og i løbet af få måneder er hele formatet ændret, og vi starter næsten forfra. Vi er dog klar til at tage udfordringen op – lige nu bliver det bare ikke gennem matchracestævner vi skal udvikle os, men nærmere en langsigtet forberedelse gennem træning, som skal bringe os tilbage igen".