Tredje etape i Volvo Ocean Race 2011-12 (fra det arabiske emirat Abu Dhabi til Sanya, Kina) når snart sit klimaks. Og den sidste del af etapen er specielt interessant - af flere grunde.
Malaccastrædet er smalt og strømfyldt, fuldt af tordenbyger og fiskefartøjer uden lanterner.
Et af verdens farligste farvande
Og det sydkinesiske hav er et af verdens farligste farvande at sejle i. Det sidstnævnte så vi for fuld udblæsning under forrige Volvo Ocean Race, hvor feltet mødte ekstreme bølger og vind i et omfang som simpelthen slog flere af bådene i stykker. Forholdene var så voldsomme, at Ericsson 3, den nordiske båd, var meget tæt på at synke.
Lige tilbage fra Key West'
Den båd som klarede sig bedst igennem den gang, var spanske Telefónica Blue. Skipper Bouwe Bekking førte sit hold igennem stormvejret med en passende balance af forsigtighed og mod, og traf de rigtige beslutninger.
Derfor har vi på Bådmagasinet bedt Bekking om at beskrive hvad der egentlig møder de seks VO70'ere, når de tager fat på det farlige, sidste stykke vej mod nord. For hvad skal der egentlig til, for at klare sig igennem?
Bouwe fortæller, at han netop er kommet tilbage til Danmark, efter at have vundet sin klasse i Key West Race Week med en 43 fods racingbåd fra Grand Soleil – Antilope. Om bord var i øvrigt også "The Great Dane", Jens Dolmer der sejlede med Ericsson 3 under forrige VOR.
Trods den lange flyrejse vil Bekking meget gerne tale Volvo Ocean Race...
For abonnenter
Læs hele interviewet under "Artikler for abonnenter". Vil du vide mere om abonnementsmulighederne se her.
Er du allerede Bådmagasinet abonnent samt registreret kan du logge ind herunder...