Bouwe Bekking om det sidste, hektiske døgn før start


Skipperne under den sidste, fælles pressekonference. Fra venstre Ian Walker (Abu Dhabi), Chris Nicholson (Camper), Franck Cammas (Groupama), Ken Read (PUMA), Mike Sanderson (Sanya), Iker Martinez (Telefonica). Foto: Asbjørn Thorup, SEILmagasinet

- Bouwe, med kun timer tilbage til start, og på baggrund af vejrmeldingen p.t. - hvordan tror du holdene planlægger at finde vej til Gibraltar?

"Jeg tror de vil holde nøje øje med konkurrenterne, specielt i området udenfor Sierra Nevada bjergene. Det højeste bjerg er 3.500 meter højt, så de her bjerge kan skabe en stor vindskygge, når vinden som nu vil komme derfra. Også i nordvestlig vind kan de skabe en retur-vind. Ikke et sted at tage chancer! Så snart de er forbi her, bliver det nok kryds, og vinden kan komme op på 35 knob, når de nærmer sig Gibraltar. Korte, stejle bølger udvikler sig, og der er risiko for at ødelægge noget. Nogen skippere vil have meget fokus på at undgå netop det. Men de ved også, at med den nuværende vejrmelding er der en risiko for at den førende båd stikker af så snart den er ude i åben sø... de rige bliver rigere, med andre ord. Konsekvensen er at bådene nok vil presse på meget hårdt igennem Gibraltar-strædet."


Bouwe Bekking. Foto: Dave Kneale/Volvo Ocean Race


- Den første times tid efter start vil bestå af banesejlads - tror du nogen af holdene er bedre kvalificeret til netop den form for sejlads end andre?

"De er alle topfolk, jeg vil ikke sige at nogen af dem er bedre kvalificeret end andre. Men efter at have set inport racet er det tydeligt at nogen har mere effektive manøvre end andre. Det vil blive interessant at se hvordan de præsterer så snart de er færdig med bane-delen. Det bliver første gang vi ser alle bådene linet op, med fuldt tryk, lastet med mad, reservedele og alle sejl om bord.

- Kan du sige nogle ord om hvordan de sidste timer før en VOR-start føles for sejlerne? Hvad tænker de typisk på, hvad bekymrer dem, hvordan bruger de den sidste tid på land?

"Det er super hektisk for dem alle, specielt for skipperne. Tidligt op, fysisk træning, derfra er det at løbe fra det ene interview til det andet, være til rådighed for VOR organisationen, pressekonference, samt en lang række opdateringer på vejr-situationen. Så skal man tilbringe tid med sponsorerne, gennemgå checklister for udstyr om bord, pakke personlige tasker som skal shippes til næste havn - og selvfølgelig det de skal have med sig om bord. Og selvfølgelig prøver de også at presse ind noget tid med familie..."







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen