Ian Walker er irsk, med al den charme og humor som følger med.
"Ideelt set trænger vi til mere pålidelige både", siger han. "Men jeg er bange for at vi kan ødelægge en hvilken som helst båd. Jo stærkere og mere pålidelig bådene bliver, jo hårdere vil vi presse dem. Og til sidst skal vi nok få dem ødelagt".
Han griner. Vi står og ser ud over havnen i Lissabon, det er dagen inden starten på etapen til Lorient. Walker har lige holdt pressekonference med de andre skippere. Vi snakker om den One Design løsning som forventes offentliggjort snart, og de problemer der har været med havarier og tekniske vanskeligheder i årets race.
Ikke nødvendigvis langsommere
"Vi trænger til en spændende båd", siger han. "Og jeg tror ikke at en One Design båd behøver at være tung, solid og langsom. Der er masser af ting man kan gøre, specielt når du ikke er begrænset af reglerne. Bådene kan faktisk blive meget hurtigere. Sandsynligvis lettere. Og lige så stærke som de er nu. Men når vi sejler så hurtigt som vi gør, i både som er så stive... og når vi sejler de steder i verden som vi gør, og sejler så hårdt – så vil ting beklageligvis gå i stykker på et eller andet tidspunkt."
Acceptabelt niveau
Jeg siger, at det væsentlige vel må være at ramme et acceptabelt niveau, og at niveauet denne gang ikke har været acceptabelt. Walker nikker. "Jeg er helt enig", siger han. "Lige nu er det ikke acceptabelt. Det er ikke acceptabelt når kun tre både fuldfører sydhavsetapen, og en af dem må reparere undervejs. Og jeg tror at One Design tanken er rigtig, bådene kan ikke ændres eller optimeres, ud over det der er gjort fra værftets side".
Billigt og hurtigt
"Jeg tror faktisk vi kan bruge andre og billigere materialer, uden at gå på kompromis med farten. Det er masser af måder vi kan spare omkostninger på, og stadig have meget hurtige både. Mange havarier er forårsaget af, at folk forsøger at spare vægt. Man er nødt til at kigge havarierne igennem og se hvilke som kunne have været undgået. Og så lære af dem, for fremtiden."
Torsdag den 28.06 kommer der en udmelding fra VOR-chef Knut Frostad om de både, vi vil se i fremtidens Volvo Ocean Race.