Bådene ligger fortøjet langs floden i Lissabon, og om bord på Sanya er gæster inviteret om bord. Martin Kirketerp viser rundt i sin verden, og vi sætter os ved navigationspladsen i agterskibet, hvor ”ståhøjden” lige er stor nok til at sidde oprejst på dørken.
Man ved aldrig...
”Ham der blev syg er rask igen, og tilbage på holdet”, fortæller Martin. ”Det betyder at jeg ikke er med på lørdagens Inport Race, og hellere ikke etapen til Lorient. Altså, man ved jo aldrig hvad der sker, begge de andre gange jeg kom på holdet, kom beskeden en time før. Men jeg tror ikke det sker, jeg har ikke hørt om nogen der skulle være syge eller skadede.
Tre døgn over 20 knob
Kirketerp fik ellers sin ilddåb som rigtig Volvo Ocean Race sejler på etapen Miami-Lissabon, og det var en god etape at sejle, fortæller han: ”Det var fantastisk! Det er jo noget specielt at sejle på fuldt plan ude i Atlanten i tre døgn, uden at loggen på noget tidspunkt kommer under tre knob. Og vi sejlede godt, vi blev selvfølgelig sidst, men vi var med i kampen og holdt kontakt med de andre i store dele af etapen.”
Vil med næste gang
”Nu er jeg et skridt længere på vejen, men jeg er ikke færdig med det her. Mit mål er helt klart at sejle et Volvo Ocean Race, hvor jeg er på det sejlende hold hele vejen. Det har givet mersmag det her, og jeg er klar til at kæmpe videre mod et nyt Volvo Ocean Race, hvordan det nu ender med at se ud...”
Race Village sat op igen, denne gang i Lissabon. Foto: Øyvind Bordal
Store ting sker
Rygterne i Lissabon siger ellers at der er store ændringer på vej i, og Volvo Ocean Race 2014-15 kan se meget anderledes ud– det vender vi tilbage til her på sitet i en senere artikel.