Det har været ualmindelig svært at få stablet sponsorer på benene, i et omfang som kunne skabe et godt felt i Volvo Ocean Race 2011-12. Finanskrisen har gjort det nødvendigt at reducere omkostninger, og mere end nogensinde før servere dokumenterbar "value for money" til sponsorerne. Når mere end halvdelen af et i forvejen tyndt felt udgår med havarier, som det skete i etapen Auckland-Itajai, bliver det ualmindelig svært at opretholde interessen, både hos publikum og sponsorer.
Sejlerne involveret
På den baggrund arbejder Frostad og hans folk nu ihærdigt på ændringer. En af løsningerne der har været diskuteret, er at fryse designet af VO70 til en entypeklasse. At gå tilbage til en mindre, enklere båd, i retning af den tidligere VO60, er også en mulighed. Sejlerne har i høj grad været involvoret i diskussionerne.
Ny design
Men i følge det norske sejlersite Seilas.no, er den i øjeblikket mest sandsynlige løsning, at VO70 klassen simpelthen bliver erstattet af en helt ny design. IMOCA, som er Open 60-klassens organisation, er interesseret i et samarbejde om udviklingen, og tanken er at bådene skal kunne indgå i en cyklus, der også involverer de store single/shorthanded sejladser.
Samarbejde med Open 60
Open 60-klassen slås nemlig også med stigende omkostninger i et vigende marked, og i følge Seilas er et samarbejde på vej - resultatet kan blive en IMOCA/VO 65, som vil gå i fast rutetrafik mellem de forskellige store jorden rundt-sejladser og havkapsejladser. Båden tænkes som en streng entypeklasse med fast udstyrspakke, og designet både til shorthanded-sejlads og fuldt mandskab. Et fransk værft er vistnok allerede engageret, og Bruce Farr er i gang med tegningerne. En officiel udmelding kan komme allerede inden Volvo Ocean Race ankommer det franske stopover i Lorient - det sker sidst i juni måned.