Sidste del af tredje etape har vist sig at byde på intense omvæltninger, hårde slag og en bred vifte af udfordringer. Overall-førende Telefonica har bidt sig fast i en meget snæver føring på etapen, og har vist både mod og fabelagtig taktisk sejlads. Inden indgangen til Malaccastrædet ofret de endda positionen som første båd midlertidigt ved at vælge en nordligere rute, som de mente ville betale sig tilbage med fortjeneste flere dage senere. De faldt indledningsvis flere pladser tilbage – men de fik ret, og endte med at sejle ind i Malaccastrædet som første båd. Dog med nærmeste konkurrent Camper lige i hælene.
Trafikeret og lunefuldt stræde
Malaccastrædet er varmt, og fuldt af strøm, vindhuller, skyer med stærk vind under - og lidt eller ingen vind bagved. Et mylder af lokale fiskebåde uden lanterner skal også håndteres. Det er i tillæg et af verdens mest trafikerede farvande for store kommercielle skibe. Det har derfor været et slags skakspil i et minefelt at manøvrere igennem strædet, hvor en pludselig gevinst på mange sømil kan tabes igen lige så hurtigt som den kom.
En smertefuld oplevelse
Samme vej kan det gå med hårdt tjente, surt opsparede sømil. Det fik Camper opleve, da de endte på den forkerte side af en sky, og kunne se rivalen Puma forsvinde i horisonten. En meget smertefuld oplevelse, lød det fra mandskabet, som faktisk måtte ankre op, for ikke at drive baglæns.
Afgørende fase
Groupama og Puma puster lige nu Telefonica i nakken – der er kun minutter mellem de to og det hårst arbejdende hold på Telefonica. Og nu stævner de alle sammen ind i den snævre del af Malaccastrædet. Lige bagved (knapt 30 mil i skrivende stund) kæmper Camper og Abu Dhabi en tilsvarende kamp, de valgte en nordligere rute og det viste sig knapt så heldigt. De to er ligeledes kun adskilt af minutter. I bagtroppen ligger Sanya, godt 130 mil bag de førende. Presset af sin haltende bådfart er de tilbøjelige til at tage større taktiske chancer, og den seneste – en sydlig rute i strædet – var ingen succes.
Kryds i brydende sø og 45 knob
Når feltet passerer Singapore, starter kampen på åbent hav mod nord, hvor mållinjen i kinesiske Sanya venter. Her kan alt ske – farvandet er dårlig afmærket, og er berygtet for frygtelig strømsø og modvind på 45 knob. De første både forventes i mål i Sanya omkring 4. februar.