VOR: Sådan kommer vi på podiet

– Der er ni point op til tredjepladsen, men omvendt er der kun 11 points til førstepladsen. Vi skal lave topplaceringer, og samtidig skal en eller flere af top 3 bådene lave fejl. Så, altså jo ... det bliver svært. Omvendt er det Volvo Ocean Race – det er før set, at der bliver lavet om på placeringerne.

En udtalelse, der i den grad er sand. For eksempel har Team Brunel, siden Auckland hentet 17 point på den spanske båd Mapfre, der er på den øjeblikkelige 2. plads. Det skete ved at hente to førstepladser og en andenplads på de seneste tre ben. Og ja, medgivet de to førstepladser var på benene, hvor der var mulighed for at score dobbeltpoint. Seneste sejr til Brunel blev i øvrigt taget for næsen af netop AkzoNobel.

– Vi lå rigtig tæt og skiftedes til at være forrest. Faktisk førte vi før den allersidste vending. Her valgte Brunel at søge ud, mens vi blev under land, hvor vi fortsat mente, der var strømlæ. Det viste sig, at Brunel var skarpere end os, da de præcist ramte tidevandet, da strømmen vendte. Så de gik ud og fik medstrøm, siger en lidt ærgerlig Nicolai Sehested.

Dongfeng smækkede døren
Alligevel var det et imponerende ben som AkzoNobel havde sejlet. Udover andenpladsen havde de undervej sat ny 24-timersrekord for Volvo Ocean Race-både med 602 sømil. Der er med andre ord tanket godt med selvtillid før de sidste to etaper.

På spørgsmålet om, hvorvidt de vil få friere spil, nu da de tre førende både formodentlig vil have fuld fokus på hinanden svarer Nicolai Sehested.
– Det tror jeg ikke. Se på inport-racet fredag. Dongfeng gav ikke noget ved dørene. Vi bliver opfattet som en trussel på lige få med de andre.

Her refererer han til en situation, hvor AkzoNobel første løbet. Med få hundrede meter til den sidste topmærkerunding valgte Dongfeng at vende og give AkzoNobel en sikker læ, der virkelig gjorde ondt. Havde Dongfeng været mere taktiske havde de sejlet mindre hårdt på AkzoNobel, så de kunne have holdt andenpladsen foran Mapfre og Brunel, men det blev altså ikke tilfældet. I stedet blev AkzoNobel sejlet helt ned på fjerdepladsen.

Har lettet båden 750 kilo
Det kommende ben er kun på 1300 sømil, og da ruten går fra ”pynt til pynt” vil der ikke være mulighed for at træffe de store strategiske rutevalg. Derfor er planen klar. Båden er blevet lettet for alt unødvendigt og er lettere end nogensinde. Det betyder, at den er hele 750 kg lettere end på et 20 dages ben.

– Den er så meget lettere, at det klart kan mærkes, når man sejler den. Vi forventer meget let vind i starten af benet, så her regner vi med, at vores lethed bliver en afgørende fordel. Vores plan er at være aggressive i starten og at være med fremme, når vinden kommer igennem onsdag/torsdag. Derefter vil det være meget svært at gøre noget ved ens placering, før vi når skærgården ved Gøteborg. Her skal vi være skarpe, for der er målgang helt inde ved broerne.

Sejladen starter kl. 16.00 dansk tid. Du kan vanen tro streame den på Volvo Ocean Race website her







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen