Brunel var kun fire minutter foran feltets anden hollandske båd AkzoNobel, hvor danske Nicolai Sehested er om bord, da bådene gik i mål tidligt tirsdag morgen i Cardiff. Dongfeng Race Team var ca. halvanden time efter og tog 3. pladsen, mens Vestas 11th Hrs Racing kom på 4. pladsen foran Mapfre, Turn the Tide on Plastic og med Scallyway på 7. pladsen. De to sidstnævnte er endnu ikke gået i mål.
Forud var gået et ben, hvor feltets to førende både Mapfre og Dongfeng var splittede fra feltet og gik efter den kortere, men mere langsommere nordlige rute. Det skulle vise sig, at det betalte sig at sejle hurtigere og længere for de to hollandske både førte benet fra start til mål. Det var dog ikke givet, at Brunel skulle vinde. Således havde AkzoNobel ligget forrest i lange perioder og yderligere slået 24timerekorden for Volvo Ocean Race-både, så den i dag lyder på 602 sømil.
Kamp til det sidste
Inden for de seneste 24 timer skiftede føringen i løbet to gange mellem de hollandske både, dog var det Brunel, der havde de klart længste føringer. Og mens disse to både stort set sejlede samme rute satsede Dongfeng ved at atter at vælge en nordligere rute over det Keltiske Hav på vej ind til strømfyldte Cardiff. Inden Dongfeng søsatte denne plan var de kun 11 sømil efter de førende. Dette blev til 25,6 sømil, da det kinesiske hold søgte mere og mere mod nord op under kysten i strømlæ.
Dongfeng gik efter guldet
Det lignede næsten en alt eller intet strategi fra Dongfengs side – håbet var, at de to førende både skulle blive fanget i vindstille og modstrøm, mens Dongfeng ville snige sig frem under land og score etapesejren og bonuspointet. Det skete imidlertid aldrig, da de førerende ramte modstrømme lidt for tidlige og kunne kæmpe sig frem mod strømlæen under land inden strømmen toppede. Havde Dongsfengs plan lykkedes ville de have scoret hele fem points mere end de endte med at score, hvilket ville have placeret dem solidt på 1. pladsen.
Heldigt for Dongfeng var Vestas så langt bagude, at 3.pladsen trods alt blev sikret, og ligeså heldigt var det Vestas holdt 4.pladsen foran Mapfre. Var det sidstnævnte ikke sket ville den spanske båd fortsat have været i spidsen af løbet samlet set.
Den samlede stilling
Samlet set scorer Brunel 14 + 1 bonus point og rykker frem på 3. pladsen med 57 point. Holdet er nu kun tre points efter 1. pladsen som Dongfeng overtager med 60 points. Mellem de to ligger Mapfre med 59 points. Det betyder, at alle tre både har mulighed for at løbe med den samlede sejr.
Dermed er det slut med matchrace mellem Dongfeng og Mapfre, et matchrace der på dette ben kostede dem begge dyrt, da de valgte den nordlige rute. De to tilbageværende ben fra hhv. Cardiff til Gøteborg og fra Gøteborg til Haag via Århus, tegner til at given en historisk spændende afslutning denne udgave af Volvo Ocean Race. Ikke mindst vil det blive nervepirrende for de to førende at skulle forsøge at holde ”den nye dreng i klassen” fra livet – dels fordi Brunel har den bedste score på de seneste tre ben, dels fordi de om bord har en mand, der er vant til at vinde nemlig sejlerunikummet Peter Burling, der pt. blandt andet har olympisk mester og America’s Cup vinder på CV’et.
Stillingen efter ben 9
Dongfeng Race Team: 60 points
Mapfre: 59 points
Brunel: 57 points
AkzoNobel: 48
Vestas 11th hrs Racing: 36
Scallywag: 29
Turn the Tide on Plastic: 26
Bonus info:
Mapfre og Dongfeng skal ”blot” vinde de to kommende etaper for at vinde sejladsen. Hvis Brunel skal tage den samlede sejr skal de udover to etapesejrene sørge for at der kommer andre både ind imellem dem og de to andre i top-dogs.