AkzoNobel har på dette ben ramt det helt rigtige trim. Således har båden med danske Nicolai Sehested om bord netop slået 24timer-rekorden for VO65-både.
Men de har ikke fået rekorden ”gratis”. Den anden hollænder Brunel startede med at slå den stående rekord. De, Bouwe Bekking og Co, nåede kun at have rekorden få timer før AkzoNobel slog til.
Team Brunel er fortsat i spidsen for Volvo Ocean Race-flåden på Leg 9 fra Newport, USA til Cardiff, Wales. Det sker efter et radikal split kort efter starten, hvor Brunel, Vestas og Akzonobel tog den sydlige rute, mens de førende både i den samlede stilling, Mapfre og Dongfeng samt Turn the Tide gik mere end 200 sømil nordligere.
Skiftende
Bouwe Bekkings hold blæste forbi den tidligere rekord på 550,8 sømil, der blev sat i den seneste udgave af sejladsen af Abu Dhabi Racing – det skete lige efter 14:00 UTC på torsdag eftermiddag.
Men de holdt som tidligere nævnt ikke rekorden længe. Skipper, Simeon Tienpont og AkzoNobel-teamet forbedrede snart rekorden i de ideelle rekordforhold i Nordatlanten med god vind og relativt fladt vand.
Kl. 17:06 UTC blev AkzoNobel noteret for 566,02 sømil, mens Team Brunel nu havde forbedret det distance til 563.06 sømil.
Klokken 1900 UTC havde Team Brunel nu klokket 576.34 sømil, men blev igen overgået af AkzoNobel med hele 579.12 sømil, hvilket svarer til en gennemsnitshastighed på hele 24,7 knob på ét døgn!
Opdateret: Efter denne artikle satte Nicolai Sehested og Akzonobel endnu en 'Breaking record' - og denne gang brød teamet de magiske 600 sømil - helt nøjagtig 602,51 sømil, en distance målt over 24 timer, hvilket ganske enkelt er ny og bedste rekord nogensinde. Akzonobel har dermed slået rekorden fra Volvo Ocean Race tilbage i 2008-09 hvor Ericsson 4 ramte 596.6 sømil på et døgn.
Rigtigt trim
Før starten fortalte Nicolai Sehested til Bådmagasinet, at holdet havde arbejdet med rigtrimmet som ikke har siddet lige i skabet på de seneste to ben. Yderligere kunne han berette at de havde de nyeste sejl sammen med Mapfre, hvilket kunne blive udslagsgivende.
Det kan vi nu konstatere kom til at holde stik. Rent strategisk valgte AkzoNoble også den rigtige rute for den første del af benet, så holdet har i den grad hævet niveauet.
Finalen bliver vanlig udfordrende – der er varslet let vind og modstrøm når bådene nærmer sig målet i Cardiff tirsdag.
'You guys seems to be flying' - se lige hvordan det er at sejle næsten 580 sømil på et døgn: