VOR: Sehested interview - 'Vi skal have lavtrykket først'

- Der var mange ting der gik galt. Vi var ikke sat rigtigt op, vi sejlede ikke så godt rent navigationsmæssigt og vi sejlede ikke hurtigt nok. Det må vi få rettet op på i alle hjørner og kanter, og så må vi tage os sammen og så se, om vi kan få farten tilbage i båden.

Sådan siger Nicolai Sehested fra AkzoNobel forud for ben 9 på Volvo Ocean Race fra Newport i USA til Cardiff i England. Udtalelsen kommer efter en skuffende præstation på ben 8, hvor holdet på de sidste sømil akkurat nåede at hente en 5. plads. Som det fremgår af citatet er det heller ikke de dårlige undskyldninger, der bliver taget i brug for at finde forklaringen på 5. pladsen.

- I forhold til besætningen skal tilbage til et line-up, hvor vi hele tiden har den stærkeste kombination af trimmere og rorsmand. Vi var lidt for afslappede på det seneste ben, og det ændrer vi nu, udtaler Nicolai Sehested til Bådmagasinet.

Konsekvenser for besætningen
Adspurgt om de mange dårlige beslutninger i forhold til navigationen får konsekvenser for besætnings-sammensætningen er svaret nej.

– De vejrdata vi modtager hver 6. time skal analyseres og blive til et taktisk rutevalg. Det har noget at gøre med at have erfaring i at læse disse data. Det er dog svært at give navigatøren skylden, da vi er mange, der var med i beslutningsprocessen. Og vi var enige om at gå enten øst eller vest. Men det er klart – vi har været de forkerte steder mange gange på de sidste to etaper. Derfor har vi også her lavet om på vores rutiner i beslutningsprocessen. Så må vi se, om vi kan gøre det bedre.

Bedre sejl end konkurrenterne
Holdet brugt de 10 overliggerdage i Newport på at arbejde med især riggen. Målet er at søge tilbage til et setup med den fart det hollandske hold havde på etaperne til Hongkong og Auckland. AkzoNobel har derudover slidt mindre på sejlene end de nærmeste konkurrenter og mener derfor at have en fordel – vel at mærke hvis de rammer det rigtige trim.

– Vi har de bedste sejl sammen med Mapfre. Nu skal vi så have riggen til at stå rigtigt til de her sejl. Det har vi arbejdet med, og vi er ved at være der, siger han.

Overstået på én uge
Det kommende ben er den sidste oceankrydsning på denne udgave af Volvo Ocean Race. Det betyder, at der for sidste gang er dobbeltpoints på spil. Men modsat de andre ben med dobbeltpoints er dette en rent sprint i sammenligning. Således forventer Nicolai Sehested, at det samlet set kun kommer til at tage en uge.

Den korte sejltid betyder ikke, at der er tale en walkover, hverken for navigatør eller besætning, da Atlanten er berygtet for de mange lavtryk, der løbende bevæger sig fra USA mod Europa.

- Det er et sprintben, folk sover mindre og er mere på standby klar til sejlskift eller ændringer i trim setup’et. Vi starter formodentlig i let vind på læns de første dage. Så kommer vi ud i Labrador strømmen, og så bliver det koldt. Derfra skal vi lige uden om icegaten, og derefter vente på et lavtryk, der kommer ud fra USA som vi kan hægte os på over atlanten.

Letvindsfinale ved Cardiff
Navigatørerne arbejder med to scenarier – en nordlig rute som den netop beskrevne og en sydlig, der er lidt længere og varmere, da den følger Golfstrømmen. Ligesom i Newport-finalen ser det ud til, at de sidste mil ind til Cardiff kan byde på en samling af feltet, da et højtryk med svage vinde sandsynligvis vil etablere sig i området om en uges tid.

– Når vi kommer forbi Fastnet syd om Irland, ser det ud til, at der vil ligge et højtryk, som gør det svært for os at komme ind til Cardiff. Men det må vi se på, når vi er der. Atlanten er generel uforudsigelig – hver eneste vejrudsigt er forskellig fordi der kommer så mange lavtryk. Men vi er klar til starten søndag og til at vente ca. tre dage på det rigtige lavtryk, der kan få os over Atlanten for fuld tryk. Det kommer til at handle om at få lavtrykket først. Jeg tror vi er klar til det, vurderer Nicolai Sehested.

Følg starten live søndag kl. 20 dansk tid via dette link. 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen