Den meget mærkverdige anden etape af Volvo Ocean Race går fra Cape Town, Sydafrika til det arabiske emirat Abu Dhabi. Som vi har beskrevet her på sitet tidligere, har pirat-truslen i det indiske ocean medført at etapen er delt i to. Bådene bliver simpelthen transporteret som dækslast på skib over det farvand, hvor truslen fra pirater er størst .
Endags-sejlads
Fem af de seks hold har for længst fuldført etapens første del, og er allerede på plads ved Sharjah-området langs den arabiske kyst. Her vil de blive søsat, igen på en hemmelig destination, tirsdag. Onsdag starter anden del af etapen, en kort sprint på kun 98 sømil. Man regner med at feltet vil ankomme målområdet i Abu Dhabi samme dag, faktisk allerede ved firetiden lokal tid. Det svarer til kl. 12 UTC. Vejrprognoserne tyder på en meget stærk ørkenvind kaldet "Shawal", så det vil blive en hurtig, tæt og spektakulær affære....
Hårdt slag for Sanya
Det samme blev i øvrigt kampen om sejren under etapens første del. Vinderen, Telefonica, var kun to minutter foran nærmeste konkurrent, Camper! PUMA blev treer, efterfulgt af Groupama og Abu Dhabi. Den sjette og sidste båd, Sanya – som har norske Aksel Magdahl som taktiker - måtte søge nødhavn med skader på riggen. Det var et meget hårdt slag for det undertippede hold, efter at de måtte udgå af første etape med skader i skroget kort efter start af første etape i Alicante.
Masten blev stående
Rigskaden under anden etape opstod endda i en position hvor holdet for første gang havde reelle chancer for at etablere en placering i toppen af feltet. Det lykkedes at undgå at masten knækkede eller faldt ned, men det var nødvendigt at komme i havn på Madagascar og skifte den stående rigning.
Gennemsnitspoint
Nu, kort inden anden og sidste del af etapen Cape Town-Abu Dhabi starter ved den arabiske kyst, har Mike Sanderson og hans mænd besluttet at fuldføre første del. Altså længe efter at alle andre er færdige og har forladt målområdet ved den hemmelige destination i det indiske ocean. Det noget overraskende skridt forklares med at holdet efter reglerne kan søge godtgørelse og få gennemsnits-point for både anden etapes sidste del, inport race i Abu Dhabi og første del af tredje etape – uden at deltage. Det vil gøre det muligt for holdet at ankomme Sanya, som er målet for tredje etape og hovedsponsorens hjemby, i god form og med flest mulig point i bagagen.
Båden forventes klar omkring 6. januar, og man regner med at forlade havnen på Madagascar samme dag, med kurs mod den hemmelige destination mod nordøst.
Mere på www.volvooceanrace.com
Her en fabelagtig klippet film, som opsummerer Volvo Ocean Race 2011-12 så langt: