Selvom der skal sejles 5700 sømil på ben 8 er mulighederne for de store taktiske angreb små. Vi kigger frem mod etapen fra Itajai til Newport – og senere på søndagen får vi Nicoloai Sehesteds dugfriske vurderinger.
Bådene er blevet fiksede og holdne er restituerede. Setup, træninger og inport race er veloverstået.
Vestas 11th Hrs Racing er på linjen efter de mistede masten. Det samme er Scallywag, der jo på tragisk vis mistede den erfarne sejler John Fisher. Der er med andre ord langt op til endnu en spændende start på ben 8.
Det 5700 sømil lange ben må beskrives som ren reaching, hvor bådene stort set hele vejen vil ligge med vindvinkler på 90 - 100 grader. Derfor blive starten vigtig, da det formodentlig bliver småt med 'overhalingsmuligheder'.
Kalmebæltet er smalt
Efter starten vil bådene formodentlig søge mod øst, væk fra den brasilianske kyst for at komme ud i trade-vindene. Derefter bliver det én lang reaching på styrbordhalse op gennem Caribien og videre til Newport.
Passagen af ækvator og kalmebæltet vil normalt ikke volde de store problemer her, da overgangen fra den sydlige til den nordlige halvkugle er smal så langt mod vest.
Få dugfrisk rapport
Vi taler med Nicolai Sehested umiddelbart inden AkzoNobel og de øvrige seks både stævner ud fra Itajai, og hører holdets taktiske dispositioner på baggrund af de seneste vejrprognoser.
Du kan læse interviewet her på sitet, hvor du også vil finde et link til live-streamingen af den vigtige start.