Det hollandske hold har på forhånd rationeret mad, tøj og diesel for at gøre båden så let som mulig. Det skal give AkzoNobel fartoverskud på det 5700 lange ben 8 der forventes gennemført primært på styrbordhalse.
Nicolai Sehested og Team AkzoNobel er klar til kamp helt fra starten af ben 8. Og efter et succesfuld inport-race hvor holdet var først ved mærke 1 skal der ikke ændres meget i taktikken.
– Det bliver samme start-mode for os i dag som under inport-racet. Vi tager dog mindre risiko på en etapestart. Vi vil ikke ødelægge noget om bord, eller røre mærker eller andet med vores foils. Så vi sejler med mindre risiko i de her starter. Når det er sagt, så gælder det om at komme af sted, og du vil se at jeg sejler aggressivt nede omkring pinden. Vi vil gerne være til læ af feltet, så vi kan skære linjen og stikke snuden en lille smule ned for at komme fremad. Ser jeg de andre kæmper for hårdt for det, så har vi en anden plan, hvor vi holder os væk fra feltet. Man behøver ikke at vinde kampen om pinden, bare man har en ren start med fart i båden, så er man top 3 ved første mærke.
Efter starten
Nicolai Sehested fortæller at deres prognoser viser at der bliver i let vind frem til Brasiliens østligste punkt Capo Frio.
– Derefter regner vi med at møde trade-vindene. De både der kommer først ud og fange disse vinde kommer til at stikke af. Når det er sagt er der fortsat kalmebæltet, der er havstrømme og svære perioder, hvor det hele kan blive samlet igen. Men det er helt klart, at vores fokus er på at komme først ud i trade-vindene. Vi kommer til at trykke til her fra start af, og hver eneste meter tæller.
Det hemmelig våben
Det vi talte med Nicolai Sehested var det så tæt på starten at han godt kunne afsløre holdets taktiske satsning.
– Vi har gjort vores båd meget meget let. Vi tager næsten ikke noget tøj med. Vi vælger med f.eks. mellem sko eller støvler. Vi har meget lidt mad og diesel om bord, så vi skal passe på ikke at køre for meget med motoren. Vi har ingen reservedele med eller. Og så har vi sat den op til at sejle styrbordhalse ved at flytte alt fra bagbord til styrbord om læ.
Svært at overhale
Da der er tale om et ben i let vejr med slæk på skøderne og en vindvinkel på ca. 100 grader vil det set ude fra være svært at overhale. Men Nicolai Sehested håber at de på AkzoNobel har en kant i forhold til konkurrenterne.
– Det er svært at overhale, men det vil komme an på driver og trimmer og hvordan båden er sat op. Jeg håber, at vi har en smule mere straight line speed end de andre. Det bliver vigtig i tradevindene.
Kan ende i snevejr
Er bådene heldige vil der være reach hele vejen til Noewport, men der er ingen garanti.
– Det kan ende i storm, snevejr eller let vind og tåge. Det kan blive lidt af det hele ved Newport. Det bliver lækker sejlads ind til to dage før Newport, hvor man sejler ud af Golfstrømmen og vandtemperaturen går fra 27 til 5 grader fra dag til dag. Så ændrer vejret sig også, og vi er klar på lidt af det hele. Jeg satser på 15 20 grader til slut – jeg har i hvert fald ikke støvler med.
Volvo Ocean Race sejlerne forventer at være fremme på 18-19 dage. Her taler vi igen med den danske bådkaptajn.
Volvo Ocean Race, samlet stilling efter 7. etaper:
1. Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier), 46 point
2. MAPFRE (Xabi Fernández), 45 point
3. Team Brunel (Bouwe Bekking), 36 point
4. Team AkzoNobel (Simeon Tienpont), 33 point
5. Sun Hung Kai Scallywag (David Witt), 26 point
6. Vestas 11th Hour Racing (Charlie Enright), 23 point
7. Turn The Tide on Plastic (Dee Caffari), 20 point