VOR: Podiet piv-åbent!

Efter et af de mest dramatiske og opslidende ben i Volvo Ocean Race’s historie er der vendt op og ned på stillingen og flere både er nu inden for striking distance – ikke bare for podiet, men for den samlede sejr.

Der er sejlet 7 ud af 11 ben og modsat normalen virker løbet nu mere åbent end det gjorde efter de første ben.

I toppen har Dongfeng for første gang bragt sig i spidsen af sejladsen og har 46 point – et enkelt point foran Mapfre, der har 45.

Brunel har avanceret sig fra 5. til 3.pladsen med 36 point. Det skete efter at have indkasseret 1 bonuspoint som første båd forbi Kap Horn, 1 mere for etapesejren og dertil dobbeltscore på kongeetapen som reglerne foreskriver. 4. pladsen er AkzoNobels, der har 33 point, mens Scallywag er femmer med 26 point, Vestas 11th Hour Racing har 23 point og ligger på 6.pladsen - endelig er Turn the Tide on Plastic (TTOP) med 20 point på 7. og sidstepladsen.

Hvem når starten

Lige nu er to af de deltagende både Vestas 11th Hour Racing og Scallywag end ikke i Itajai.

Den amerikansk/danske-båd vil med stor sandsynlighed nå frem. Det er dog tvivlsomt om de ønsker at deltage i havne-sejladsen den 20. april. Sandsynligvis vil de i stedet bruge tiden på at få sat den nye rig ordenligt op, så de er klar til at kæmpe for en hjemmebanesejr i Newport.

Mere tvivlsomt er det om Scallywags transport-crew kan nå frem. Da båden udgik valgte man at gå i havn i den forholdsvist nordligt by Puerto Montt, hvilket nu gør turen til Itajai lang – selvom den går gennem Magellan Strædet nord for Kap Horn.

Distancerne halveres

Der er fire ben tilbage, der for hvert ben halveres i distance, men ikke i point:

Ben 8 Itajai – Newport er på 5700 sømil.

Ben 9 Newport – Cardiff er på 3300.

Ben 10 Cardiff – Gøteborg er på 1300 sømil

Ben 11 Gøteborg til Den Hague (via Århus) på 700 sømil.

På tre af de fire tilbageværende ben gælder det ”normale” scoringssystem, hvor vinderen får 7 point + 1 point for etapesejren, 2eren 6, 3eren 5 osv.

Men på ben 9., det sidste, der krydser et ocean, er der igen dobbeltpoints i spil. Endelig er der et bonuspoint mere i spil, når sejladsen er helt slut, til den båd, der har brugt færrest timer på vandet. Også her mistede Mapfre 1. pladsen til Dongfeng på det netop sejlede ben.

Fire både kæmper i front

Men alle de forbehold der kan tages betyder det samlet set, at feltet er knækket i to, hvor TTOP, Scallywag og Vestas er ude af mikset for podiepladserne. Omvendt er Dongfeng og Mapfres overlegenhed på de første etaper væk. Der imod er både AkzoNobel og ikke mindst Brunel fortsat sultne. Begge har vist stigende formkurver, og især Brunel bør give panderynker hos de to førende både – alene fordi de har sejlsportsgeniet Peter Burling om bord.

Vi ser nærmere på de forskellige scenarier for de afgørende ben senere på ugen.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen