”Sejlerne vil være forsigtige for der er mange points at vinde og at miste. Feltet vil blive delt i to. Der vil ikke blive taget dumme chancer.” Citaterne er fra AkzoNobles danske rorsmand Nicolai Sehested og de faldt umiddelbart før starten på ben 7.
Det gik på ingen måde som forudset på Volvo Ocean Race kongeetape – og dog. For Nicolai Sehested og resten af AkzoNobel holdet kan, hvis de undgår uheld se frem til atter at komme på podiet når 7. etape af racet afsluttes inden for de kommende timer, hvilket var en af danskerens mere håbefulde forventninger til etapen.
Førstepladsen vil med stor sandsynlighed gå til Brunel, nummer to bliver Dongfeng og så går tredjepladsen til AkzoNobel – om alt går vel de sidste sømil.
Tragedien
Benet har som helhed været præcis så udfordrende som frygtet. Underdog’en Scallywag mistede en mand til Sydhavet, da John Fisher tidlig morgen den 26. marts blev ramt af storskødet og slynget over bord i en crash-bomning.
Selvom om besætningen MOB-markerede stedet og smed redningsbøje i vandet fandt de aldrig John Fisher - eller bøjen igen! Efter en dags eftersøgning måtte de opgive. Scallywag ligger i dag på Chiles vestkyst formodentlig i byen Puerto Montt.
De uheldige
Den 29. marts runder Brunel Kap Horn og tjener et bonuspoint. Samme dag må spanske Mapfre tage et 13 timers reparations-stop-over efter masteskinnen havde revet sig løs ved storsejlet. Den evige uheldige Vestas tabte masten 30. marts og gik i nødhavn på Falklandsøerne. Båden er på vej for motor mod målhavnen Itajaí. Samme dag tog Turn the tide on plastic foden af speederen og foretog et grundigt rig-tjek inden de genoptog racet 100% den 31. marts.
Brunel fandt farten – for sent?
Holder Brunel i mål, hvad alt tyder på, har båden stort set været i front siden starten. Sammenholder man det med deres performance på ben 6 på vej mod Auckland, hvor de længe lå forrest, men blev fanget i vindstille, ser det ud til at den hollandske båd virkelig har fundet formen og de kommer til at tage et hop op ad scoreboardet.
De kloge sejlede
Nicolai Sehested havde forventet, at sejlerne ville have sejlet som på de øvrige ben og dermed ikke have presset bådene for hårdt. Noget som til dels blev en rigtig forudsigelse, da både Mapfre og TTOP formåede at holde deres båden sejlende på trods af rig-problemer.
Desværre måtte Vestas altså endnu engang udgå og deres muligheder for at blande sig i de samlede podie-placeringer begynder at fortone sig i horisonten.
Vi følger op med interview og analyse af hvor benet blev afgjort og hvad status er for Vestas og Scallywag i de kommende dage.
Opdateret kl. 14:45
Svag vind i målområdet har gjort afslutningen til noget af en gyser! For få timer siden førte Brunel med 4 sømil - dette er nu reduceret til 1,3 - følg denne spændende afslutning via linket her