Seneste update fra Team Scallywag kaster et klart lys over hvad der skete den skæbnesvanger mandag i Sydhavet, hvor teamet mistede John Fisher.
Ulykke sker i en af de ufrivillige bomninger - de såkaldte Chinese-bomning, og det er storskødet som 'fanger' Fisher og slår ham omkuld og i vandet. Teamet mener at vide at Fisher måske var bevidstløs da han blev slynget i havet!
Hele forløbet
Ulykken skete mandag den 26. marts, ca. 1.400 sømil fra Kap Horn i 35-45 kobs vind, altså 17-23 m/s, og bølgerne var 4 til 5 meter. Sådan starter Team Scallywag deres rapportering fra Sydhavet.
De havde et reb i storsejlet samt J2 fok. FR 0 var hejst, men furlet – altså ikke rullet ud.
Kl. ca.13 surfer båden ned af en meget stor bølge, med en af de frygtede ufrivillige bomninger ’Chinese-jibe’ til følge.
John Fisher var på dækket i cockpittet, var i færd med at stramme skødet til FR 0, og derfor klikket sin livline af!
Storskødet fanger Fisher i den ufrivillige bomning, og besætningen er af den overbevisning at Fisher er bevidstløs i det øjeblik han bliver slynget i vandet.
Fisher var iført overlevelsesdragt, en våddragt-hætte samt handsker. Bådens redningsudstyr ’The JON buoy’ samt krans blev straks smidt i vandet, for at markere hvor ulykken skete.
Det varede ’noget tid’ (ikke oplyst hvor længe!) – inden de fik båden under kontrol, bjerget sejlene, og for motor at finde tilbage til den position, hvor Fisher blev slynget over bord.
Kl. 13.42 melder Scallywag VOR ledelsen at de har mistet John Fisher.