Volvo Ocean tragedie en realitet - Scallywag mister gast i Sydhavet

Da den tragiske nyhed tikkede ind på redaktionen, var det seks timer siden, at VORs Race Control fra Alicante meddelte, at Hong Kong-båden Sun Hung Kai Scallyway udsendte mand-over-bord alarm, senere er det bekrfætet, at eftersøgningen er opgivet og at John Fisher er erklæret ”Lost at Sea”.

Forestil dig, at du er i Sydhavet. Det er koldt. Der er ca. 1400 sømil til Kap Horn. Vinden i området er en vestlig hård kuling på17 m/sek., og den er i tiltagende. Bølgerne er som vinden og rygterne om Sydhavet – vilde. Formodentlig op til 10 m høje. Samtidig flyver båden af sted. Den er på grænsen mellem at skære op og blive begravet i de bølger, der bliver indhentet, når hastigheden runder 30 knob. Forestil dig nu, at en af dine venner mister fodfæstet og bliver skyllet over bord.

Dette skrækscenarie blev desværre virkelighed den 26. marts 2018, hvor feltets bagerste båd Sun Hung Kai Scallywag mistede en mand, den 47årige engelsk/australske John Fisher. Det skete kl. 06.42 lokal tid (15.42 dansk tid).

Bagerste båd – ingen hjælp

Fordi Scallywag er feltets bagerste båd, og fordi vejrsituationen er, som den er, gav det ikke mening at omdirigere de øvrige både – den nærmeste var 200 sømil væk. Nærmeste handelsskib var 400 sømil fra Scallywag og blev omdirigeret for at bistå i eftersøgningen af John Fisher.

Der er endnu ikke mere nyt ud fra Volvo Ocean Race, eller Scallyway ud over, at båden og den øvrige besætning er uskadte.

Dansk VOR-veteran: ”Et mareridt”

Danske Bo Hasseriis sejlede som fordæksgast med 60 fods-båden Intrum Justitia tilbage i 1994. Netop det år satte båden ny 24timers rekord for kølbåde, og det forgik netop i Sydhavet. Det blev til hele 428 sømil på 24 timer svarende til et gennemsnit på 17,83 knob.

– Det er vildt dernede. Og jeg vurderer det som et totalt mareridt at tabe en mand i det vejr. Opgaven er tæt på umuligt, alene fordi du når af sejle hundredevis af meter, inden båden ligger stille. Man skal være påpasselig i Sydhavet. Jeg oplevede selv at blive ramt af en sø og skyllet over bord. Men jeg blev reddet af livlinen. Jeg er derfor virkelig bekymret, når det fremgår, at John Fisher er forsvundet helt væk fra båden, for livlinen burde have reddet ham, mener Bo Hasseriis.

Scallywag – tredje uheld på stribe

Man må konstatere, at det desværre ikke er første gang, at Scallywag er i problemer i VOR. På ben 4 tabte holdet den 14. januar gasten Alex Gough over bord under en manøvre, hvor han ikke brugte livline, eller anden sikring. Tidligere på samme ben var holdet meget tæt på at lave en Vestas-inspireret stranding af båden. Det blev forhindret, da de modtog en advarsel fra Race Control om, at de havde direkte kurs mod en lavtliggende ø.

I dag kan det nærmest virke skæbnesvangert, når man ser videoen neden for, fra ben 4, hvor skipper Dave Witt efter at have bjærget unge Alex Gough råber til ham, at hvis det var sket i Sydhavet i mørke at ville han aldrig være blevet fundet.

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen