VOR flåden brager af sted tæt på den is-grænse som er fastsat i sejladsbestemmelserne, og der skal bommes nu og da. Det er bestemt ikke nemt i 30-40 knob, og - om det er dag eller nat holder ikke de syv teams tilbage.
Mange har måske prøvet det, andre frygter det - bare under den hyggelige aftenmatch. Det er ikke sjovt når båden bommer ufrivilligt. Alt ender op og ned, og den helt store udfordring er at det backstag som før var sat, pludselig er det læ backstag, og man har svært ved at slække storsejlet.
I nedenstående video får du serveret nogle af de ufrivillige bomninger, (også fra tidligere sejladser, red) og så får du forklaringen - hvorfor hedder det egentlig en Chinise-jibe?
Mapfre med masteproblemer
Endnu en gang må en af VOR bådene opleve problemer med masteskinnen, og denne gang er der tale om den førende Mapfre. Som Sehested og Akzo oplevede det på en af de foregående etaper, så løsner masteskinnen sig. I Mapfres tilfælde kan de ikke rebe ud - og da feltet lige netop har passeret et område med lidt mindre luft, så har det kostet føringen.