VO65 klassen er underlagt en streng klasseregel, men det betyder ikke, at der kun findes et trim – tvært imod kæmper holdene om at finde den lille forskel, der kan give dem en afgørende kant i forhold til konkurrenterne.
Selvom man taler om lay days, eller hviledage mellem etaperne på Volvo Ocean Race, bruger holdene hvert eneste ”stop over” på at gøre bådene hurtigere. Bådmagasinet fangede sejladsens eneste dansker med fast plads Nicolai Sehested tidligt onsdag morgen lokal Auckland tid.
– Jeg er på vej ned på havnen nu. Vi skal ud og afprøve nogle nye muligheder for at ændre på trimmet. Det er mastekurven vi arbejder med, med det formål at ændre på faconen på storsejlet som vi gerne vil have meget fladt til etape 7. Vi ser også på forsejlene, hvor vi ændrer spændingen på forstaget. Det er især indgangen på sejlene vi arbejder på at få helt styr på, fortæller Nicolai Sehested til Bådmagasinet.
Han fortæller videre, at bådene er så meget one-design, at der ikke ligger spionbåde fra de konkurrerende hold som man kender det fra America’s Cup.
– De ved udmærket godt, hvad vi forsøger at opnå, ligesom vi ved, hvad de holder på med. Når det er sagt, så holder vi det hemmeligt, hvordan vi forsøger at opnå det optimale trim.
Han fortæller at der er forskellige meninger holdene imellem, om hvor meget man skal presse riggen for at nå sine mål.
– Til gengæld er jeg ret sikker på, at alle til dette ben har en målsætning om at have et fladt storsejl, så båden får mindre power bagi og mere power foran.
Har hemmelige trim
Helt uden hemmeligheder er Volvo Ocean Race altså ikke. Der er en række trimsystemer og –anordninger, der er forskellige fra hold til hold.
Da Bådmagasinet i februar besøgte Volvo Ocean Race HQ i Alicante, fortalte Race Expert Rick Tomlinson, at de enkelte teams skal godkende de billeder, der offentliggøres fra de mange timers on-board video. Sådan er det netop fordi de ikke ønsker at vise konkurrencerne, hvordan bådene er sat op, og hvordan der arbejdes med sejlene.
Hertil tilføjer Nicolai Sehested: – Ja vi har hemmeligheder vi ikke viser frem. For eksempel har vi et setup til In-Port racene, starterne og afslutningerne. Her viser verden og konkurrenterne et, men så snart vi ude på åbent vand og ligger alene kører vi noget andet – altså vores egne systemer og trim.
Det bliver Nicolai Sehested, der står bag rattet, når starten til sejladsens kongeetape på 7600 sømil går søndag.
Lørdag bringer vi her på Bådmagasinet anden del af interviewet med den danske AkzoNobel rorsmand inden starten. Her fortæller han om de strategiske overvejelser det hollandske hold har gjort forud for etapen, hvor der er dobbelt antal points på spil.