Vestas bliver på land

I en pressemeddelelse oplyser det dansk/amerikanske team at båden er uden foreløbig indtil 7. februar. Dermed ”misser” holdet de kommende ugers 'cirkus-sejladser'.

På femte dagen genopstanden ... vi taler ikke om en omskrivning af biblen, men om kommunikations-afdelingerne hos Vestas 11th Hours Racing og Volvo Ocean Race.

For der er kommet nyt nu. Og som forudset af Bådmagasinet og Blur i Sverige, så er dagens nyhed, at Vestas som forventet ikke stiller op i cirkus-sejladserne i de kommende dage og uger. Målet er dermed, at få båden klar når sejladsen reelt genoptages 7. februar, hvor benet seks fra Hong Kong til Auckland starter.

Forklaringen på hvorfor Vestas ikke bliver klar er frit oversat fra pressemeddelelsen at: 'reparationen i øjeblikket bliver koordineret af Vestas besætningen ... Vi afsøger i øjeblikket alle muligheder for at komme tilbage til racet'.

Hvornår er undersøgelsen afsluttet?

Bådmagasinet har været i kontakt med Volvo Ocean Race og Vestas 11th Hour Racing, blandt andet for at få informationer om den pågående undersøgelse og hvornår den forventes afsluttet. Thomas John McMaw fra Vestas 11th Hour Racing svarer i en mail, at 'undersøgelsen af ulykken fortsat pågår, og at der ikke kan gives et bud på, hvornår den forventes afsluttet.'

Cirkus-sejlads til Kina

Så mens Vestas afsøger mulighederne for, hvordan man reparerer hullet i stævnen, sejler de tilbageværende seks både i dag torsdag træning. Der er havne-ræs med Pro/am-indslag 27. og 28.
Derefter starter ben fem den 1. februar. Der er tale om et 100 sømil kort ”transitional leg”, hvor alle både, der gennemfører score 1 point. Hovedformålet er at komme til Guangzhou i Kina, der er et stort marked for Volvo og som bekendt er der en kinesisk båd, Dong Feng, i fleeten som også har en sponsor at pleje. Der vil være et havne-ræs i Guangzhou den 3. februar inden bådene sejler tilbage til Hong Kong den 5.

Den reelle sejlads genoptages

Og så går det som nævnt løs med ben seks den 7. februar, hvor bådene måske, måske ikke med Vestas tilbage i fleeten, skal ud på en 6100 sømil lang tur til Auckland, i New Zealand. På dette ben er man tilbage til det gængse VOR-scoringssystem, hvor der er 7 + 1 bonuspoint til første båd i mål. De efterfølgende får 6, 5... sidste får 1.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen