Team Brunel snydt af tordensky!

Team Brunel med skipper Bouwe Bekking og Jens Dolmer om bord, har gennemlevet et rigtig øv-døgn på fjerde etape af Volvo Ocean Race fra Melbourne til Hong Kong. 

Feltet kæmper i the Duldrums nord for Australien/øst for Papua New Guinea, som har holdt de syv VOR-både ’fanget’ de seneste 4 dage.

På forkert side af en sky!

Frustrerende, så kort kan det beskrives!

Brunel havde faktisk godt fat i Mapfre og Akzo i løbet af dagen i går, hvor kun få sømil skilte dem, men pludselig dukkede en tordensky op, og Brunel var på den forkerte side af skyen.

I løbet af få halve timer forsvandt de to konkurrenter, og lod Brunel hænge tilbage i den løje vind. Mange kender det helt sikkert - der ligger en konkurrent ganske få meter til luv for en selv, og pludselig rykker de bare væk! Som Bouwe Bekking udtaler, 'det er en frygtelig fornemmelse og følelse - vi kunne se deres lanterner lige så tydeligt, der var måske et par sømil mellem os, men pludselig forsvandt de bare stille og roligt, uden vi kunne gøre noget' - surt for Bekking og Dolmer, som på en eller anden måde bare ikke rigtig kan få gang i kassen.

Status

Man kan ikke brug stillingen blandt bådene til ret meget, for lige nu – her fredag morgen, der ser det ud som om Mapfre er i front, men her sætter vi gerne vores sparepenge på Vestas 11 Hour Racing. De er på toppen af tre både (Akzo og Dongfeng) som er på vej i den direkte linje mod frisk vind. Mapfra ligner derimod en båd, som godt nok er tættest på layline til Hong Kong, men langt fra at ramme vinden der kan bringe bådene nord på, så inden for ganske få timer vil vi se dette billede ændre sig.

Halvvejs

Bådene har tæt på 3.000 sømil til Hong Kong, altså lidt over halvdelen tilbage af etapen, og bådene forventes i mål den 18 januar.

Skærmbillede 2018 01 12 kl. 05.49.02

For folk som ikke ved bedre. Dette foto kunne ligne noget fra Monty Pythons 100 meter løb for folk uden stedsans :-) Den hvide Mapfree er noteret som étter her fredag morgen, men det er Vestas 11 Hour Racing, øverst højre, i tæt kamp med Akzo og Dongfeng som først vil ramme den stabile Tradewind som skal bringe bådene til Hong Kong. 

Det har bestemt IKKE været nemt

Prøv lige og se her hvad der sker når man i mørke får en meget stor vinddrejning..!







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen