De syv Volvo Ocean Teams er tæt på The Duldrums og dermed ækvator, og det er mega tæt blandt de førende både. Dongfeng samt Mapfre kan simpelthen se 'over' til hinanden, med små to sømils afstand - Vestas 11th Hour racing, med Jean om bord hænger på - men må erkende at de er yderligere godt 5 sømil efter - ingen afstand i det store billede.
Om bord på AkzoNobel, hvor Nicolai Sehested er med, forlyder det at en kommunikationsfejl gik ud over navigationen og den mest lige vej gennem The Duldrums, hvilket betød en slags om vej på nogle sømil - ca. små 15 af slagsen, som Akzo er efter de førende. Nu kunne jeg godt finde på at være lidt spydig - men Chris Nicolson (ham der fra Vestas sidste gang) er jo kommet med om bord på Akzo - og nu skal jeg vel ikke nævne ordet navigation og Nic...nej - det var blot en dårlig joke!
The Duldrums og Jenas sko
Ja, hvordan hænger, det ofte vindstille bælte The Duldrums, og Jena Mia Hansens sejlersko lige sammen?
Det fik vi svaret på i går om bord på Vestas, hvor Tom Johnson's på rigtig fin vis demonstrede hvordan det lige er, de vindsystemer fungerer, som skaber dette vekslende vindområde lige nord for ækvator.
Helt stille har det bestemt ikke været at sejle gennem denne gang, ofte har bådene logget over 20 knob, men det har været med sejlskift fra den store Code 0 til krydsfog, for en ting er sikkert - når bådene 'rammes' af en af de tunge skyer, så kan det sagtens være med en 50 graders vinddrejning.
Jeg sidder og tænker, det er vel bare som at sejle i 'Hellerup Runddel' - Øresund i vestenvind, helt inde under kysten? Og så måske bare lidt større ;-)
Se video