Den sidste VOR 65 båd, der skal igennem omgraderingsprocessen, er netop kommet ind på værftet i Lissabon, Portugal. Med lidt over to og en halv måned tilbage af den omfattende proces, der koster en million euros per båd, har man ingen tid at spilde. Alt er planlagt ned til mindste detalje for at kunne holde den stramme tidsplan.
Vi har set allerede set Dongfeng Race Team og MAPFREs både forlade værftet og blive søsat. Netop nu er de to hold i gang med at offshore teste dem. Vestas annoncerede i sidste uge, at de deltager i Volvo Ocean Race 2017-18 under holdnavnet Vestas 11th Hour Racing. Vestas båd er næsten klar, og den vil indenfor kort tid blive overdraget til skipper Charlie Enright og team direktor, Mark Towill.
Chalie Enright og Mark Towill skal lede Team Vestas 11th Hour Racing, der bliver et dansk/amerikansk hold.
Den ottende VOR65 båd tilhører AkzoNobel og er i øvrigt helt ny. Den har netop forladt Persico Marine værftet i Bergamo, Italien og er på vej til Lissabon, Portugal. Her skal båden have lavet det sidste, og man skal sikre, at den ikke afviger fra de strenge one-design krav. Opgraderingsprocessen med de syv 'ældre' VOR65 er blevet sat i gang for at sikre, at bådene kan gennemføre deres anden tur rundt om Jorden. Arbejdet på hver eneste båd har taget omkring 15 uger fra start til slut. Nu, er den sidste VOR65 båd gået i gang med opgraderingsprocessen.
Team AkzoNobel har forladt værftet i Bergamo.
Volvo Ocean Race 2017-18 begynder i Alicante til oktober. Arrangørerne bag sejladsen lover, at Volvo Ocean Race 2017-18 bliver en af de mest ekstreme i nyere historie. Set med danske øjne kan vi glæde os over at få besøg af VOR flåden på sidste ben mellem Göteborg og Haag.