Team AkzoNobel skal deltage i 2017-18 udgaven af Volvo Ocean Race - og endda i en helt ny båd. Holdet vil blive ledet af den hollandske skipper, Simeon Tienpont, der vil tage kampen op mod nogle af verdens bedste hold i AkzoNobels nye Volvo Ocean 65. Båden er i øjeblikket ved at blive bygget hos Persico Marine i Bergamo, Italien. Den forventes at stå færdigbygget i maj måned og er identisk med de nuværende syv VOR65 både, som blev benyttet i 2014-15 udgaven.
"Team AkzoNobel er et helt nyt hold, som vil blive opbygget fra grunden - så en helt ny båd føles helt rigtigt", udtaler skipper Simeon Tienpont og fortsætter: "Enhver ny båd er spændende, men denne her er noget ganske særligt. Det synes ikke så længe siden, at jeg begyndte at planlægge vores kampagne hjemme ved mit køkkenbord, så det er en fantastisk følelse at se vores båd".
Team AkzoNobels båd på værftet i Bergamo. Foto: Marc Bow / Volvo Ocean Race.
Forklaringen på hvorfor man vælger en ny båd fremfor en af de ældre VOR65 både: "Vores mål er at være det bedst forberedte hold på startlinjen i Alicante, så vores første-valg har altid været at få en bygget en ny båd. Hvis du har denne mulighed, er det en 'no-brainer' beslutning om at gøre det. Især når det gælder en kapsejlads rundt om Jorden".
Tienpont, der er dobbelt America's Cup vinder, har deltaget i Volvo Ocean Race to gange før. Første gang om bord på ABN Amro Two i 2005-06 og anden gang hos danske Team Vestas Wind i 2014-15. Simeon Tienpont indrømmede dog også, at han havde sommerfugle i maven, da han første gang så den nye båd.
"Ligesom nogle mennesker "bonder" med deres hest, kan jeg følelsesmæssigt relatere til en båd, som jeg sejler", fortæller Simeon Tienpont og fortsætter: "Min kone mener, det er vanvittigt, men jeg får altid et særligt bånd til de både, jeg sejler".
De eksisterende VOR65 både er i øjeblikket i gang med en "1-million-euro-per-båd re-fit proces" på værftet i Lissabon, Portugal. AkxoNobels nye båd er blevet bygget med de samme materialer og forme som resten af VOR65 bådene. Båden vil om kort tid blive transporteret fra Bergamo til Lissabon, hvor den vil gennemgå grundige tests for at sikre, at båden overholder de strenge one-design kriterier.
Nick Bice, Chief Technical Development Officer hos Volvo Ocean Race, har overvåget re-fit processen med de eksisterende VOR65 både, og han er glad for at se en ny ekstra båd i Volvo Ocean Race. "Det er enormt spændende at udvide flåden forud for den næste udgave. Team AkzoNobel har meldt sig tidligt i processen, så de har haft tid til at få bygget en ny båd. Den nye båd vil være identisk med de eksisterende både. Alle VOR65 er blev bygget til mindst to udgaver af Volvo Ocean Race, og de syv, der har deltaget i 2014-15 udgaven, er i en fantastisk stand.
"Man vil ikke være i stand til at se forskel på den helt nye båd og en af de gamle", fastslår han og slutter: "Og der er ingen grund til, at en eksisterende båd, hvis man sejler den korrekt, ikke kan vinde den næste udgave af Volvo Ocean Race".