Tre VOR både straffet for elementære fejl

Syv professionelle VO65 besætninger er på vej jorden rundt, og kæmper indædt om hvert enkelt point på de meget tætte etaper, hvor bådene kommer i mål indenfor usædvanlig korte tidsintervaller for en jorden rundt sejlads.

Man kan måske derfor undre sig over, at nogle besætninger begår ganske elementære fejl, som koster point, og dermed risikerer de en topplacering efter næsten 40.000 sømils sejlads. Det er i hvert fald nogle ærgerlige pointtab for de professionelle besætninger.

{redmod}Team SCA, Dongfeng og MAPFRE har alle erkendt, at de sejlede forkert i en trafikseparerings zone, og derfor er de blevet straffet med ét point i den samlede stilling af VOR Jyruen.

Team SCA fik yderligere et point i straf, da man sejlede ind i en forbudt zone jfr. Sejladsbestemmelserne.

Dongfeng, som havde vundet den forrige etape, mistede dermed ét point i forhold til Abu Dhabi, som nu fører med seks point. Dongfeng har nu 22 point og er dermed á point med Team Brunel, som nu officielt er registreret som samlet nr. 2, hvilket skyldes at Team Brunel fører Inport Race serien.

MAPFRE dropper ned på 27 point, og ligger lige med Alvimedica, men Alvimedica placeres som nr. 4 på grund af deres bedre score i Inport Race serien.

Alle tre teams indrømmer fejlene, men de påstår, at der har været forvirring over separeringszonernes markering og hvilken vinkel man måtte krydse dem i.

Team SCA’s skipper Sam Davis forsøgte sig med følgende undskyldende kommentar: ”Det gav os ikke nogen fordel. Det var en simpel fejltagelse. Og der var ikke nogen erhvervsskibe synlige på det tidspunkt, så det var ikke et sikkerhedsmæssigt spørgsmål.”

Juryen modtog beviserne fra VOR’s Race director, som fortalte, at regelbruddene fandt sted i starten på den 2.800 sømil lange etappe fra Newport til Lissabon. Overtrædelserne blev opdaget ud fra de rapporter som sejlerne selv sender til sejladsledelsen.

Både MAPFRE og Dongfeng erklærede også at de havde været forvirrede af de nyligt implementerede retningslinjer for sejlads i separeringszonerne, og det var nødvendigt med forbedringer mhp. i fremtiden at hjælpe besætningerne med at undgå at lave regelbrud.

Med Vestas Wind’s comback i de sidste etaper, så kan Abu Dhabi fortsat risikere større pointtab på de sidste etaper, så sejren er langt fra hjemme endnu på trods af det komfortable seks point forspring.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen