Abu Dhabi starter på Volvo Ocean Race’ syvende etape i aften med et seks points forspring til Dongfeng på andenpladsen og ti point til Team Brunel på tredjepladsen. En komfortabel føring, men et havari kan hurtigt ændre på tingene.
Hvis Dongfeng ikke havde brækket masten på sjette etape, så havde de sandsynligvis ført Volvo Ocean Race nu, men med kun seks point op til Abu Dhabi, så er spændingen fortsat bevaret, og begge både har chance for at vinde samlet.
Det er bemærkelsesværdigt, at begge disse både udelukkede, har podieplaceringer indtil nu, bortset fra at Dongfeng måtte udgå med den brækkede mast.
Abu Dhabi ligger nu også samlet nr. ét i Inshore sejladserne, ét point foran Team Brunel og otte point foran Dongfeng, som er samlet nr. fire. Kommer bådene til at være a point, når de går i mål i Göteborg, så bliver det resultatet i Inshore sejladserne som kommer til at afgøre Volvo Ocean Race.
Lavtryk - Golfstrøm - højtryk
Når bådene er kommet fri af den amerikanske østkyst, venter et større lavtryksområde med en del vind. Taktikken vil sandsynligvis være ens for alle bådene, idet de vil søge mod centrum af lavtrykket. Samtidig er der en ”Ice Limit”, hvor de skal holde sig syd for, og dermed kommer man sandsynligvis til at se et meget samlet felt de første døgn.
Det næste som man skal tage hensyn til i sin navigation er Golfstrømmen som giver en medstrøm på 1,5 til 3 knob. Den ændrer sig hele tiden, og bådene skal passe på ikke at komme ind i turbulente områder kaldet ”eddies” som ligger på grænsen mellem Golfstrømmens varme vand på omkring 24 grader og vandet på omkring 10 grader ikke langt fra Newport. Kommer man ind i sådanne ”eddies” så får bådene modstrøm, og derfor vil navigatørerne hele tiden holde øje med havets overflade temperatur.
Den nordlige ”Ice limit” grænse skal sikre, at bådene ikke kommer på i områder med isbjerge, som flyder fra Grønland sydover langs Newfoundland. Når de kommer ned mod Golfstrømmen kan de bevæge sig mod øst i den nordlige del af Atlanterhavet.
Når bådene er forbi dette område kommer de ned mod Azorer højtrykket, som kan blive meget afgørende for bådenes rutevalg, og her kan denne etape meget blive afgjort.
Vil det være værd at sejle nord om højtrykket, en længere distance med som kompenseres af højere fart, eller skal man forsøge at gå mod højtrykkets centrum eller syd for, hvor man kan komme til at krydse. Det er stadig lidt for tidligt at sige endeligt, men ingen tvivl om, at sejladsen med stor sandsynlighed bliver afgjort i denne fase af syvende etape.
Abu Dhabi vil helt sikkert holde sig tæt ved Dongfeng, som er den største trussel mod deres overalt sejr.
”Én million kroner spørgsmålet” er hvornår bådene vil ankomme til Lissabon, men forventningen er den 24.-26. maj.