Der arbejdes fortsat på højtryk på Persico Marine i Bergamo, Italien, hvor genopbygningen af Vestas Wind har foregået gennem de sidste måneder. Om én måned skal båden være på vej mod Lissabon.
Båden er nu 70% færdig, men tidsplanen for den næste måned er fortsat meget stram, hvis holdet skal være på startlinjen i Lissabon i starten af Juni, så de kan sejle de to sidste etaper Lissabon til Lorient og Lorient til Göteborg.
Der er stor travlhed på værftet hvor et stort team arbejder på højtryk med færdiggørelsen af den ”genopstandne” Vestas Wind båd. Det meste af besætningen er nu samlet i Bergamo, og det sidste arbejde og forberedelser forsøges hele tiden forceret, så man kan komme nogle dage foran tidsplanen.
Der er mindre end én måned til at holdet er nødt til at være i Lissabon, og tidsplanen er ekstremt stram – det er fortsat et ’race mod uret’ for holdet.
”Det er lykkedes at genopbygge 70% af båden på halvdelen af den tid man normalt ville bruge”, forklarer shore manager Niel Cox. "Skroget er helt nyt, 60 % af de indvendige strukturer er blevet erstattet, og det er lykkedes os at genanvende 70% af det opriginale dæk, som i øvrigt er den eneste del som ikke er blevet produceret her, men hos Multipast i Frankrig."
Båden har været pillet fuldstændig fra hinanden, inden genopbygningen startede, og arbejdet er blevet udført af et højt specialiseret hold af folk, som er kommet fra hele verden og har arbejdet på skiftehold.
”Det er utroligt hvor meget man finder ud af i en sådan proces. Det er virkelig en stærk og pålidelig båd”, siger Niel Cox, som også fortæller, at det vanskeligste har været at overholde alle VO65 One Design reglerne.
Persico Marines projektleder, Matteo Bisio har samarbejdet meget tæt med Volvo Ocean Race’s måler, James Dadd, og hvert eneste lille stykke er blevet målt, vejet og verificeret. Bisio fastslår, at genopbygningen har været en massiv udfordring for værftet og medarbejderne, og han fortsætter:
”Allerede fra starten har vi troet på, at vi kunne gennemføre genopbygningen – ellers ville vi ikke være påbegymdt”. Vi er meget stolte over, at vi har kunnet medvirke til at få Vestas Wind tilbage på startlinjen i Lissabon.”
Vestas Wind klar til at blive malet, så den ligner sig selv igen. Foto Brian Carlin TVW
Skrog og dæk er samlet, båden skal nu males, og fokus er på alt udstyret; elektronik, motorer, hydraulik, dæksudrustning, alt udstyr skal monteres, og her komme Vestas Wind besætningen samt leverandørerne til at være direkte involveret i arbejdet.
Transporten fra Norditalien til Lissabon kan tage op til syv dage, og muligheden for at transportere med båd til Spanien overvejes.
Den nye mast samt køl og bulb venter på Vestas Wind i Portugal, hvor der venter 3-4 dages arbejde for at få samlet de sidste ting på båden, få gennemført test af udstyret, samt forhåbentlig få nogle dages træning inden starten går på In-port race samt dagen efter på 8. etape.