Team Vestas Wind: Vi ses i Lissabon!

Chris Nicholson fortæller til Sail-World & Bådmagasinet, at man hele tiden arbejder med plus eller minus tre dage, og de kæmper konstant med at forsøge at komme på forkant af tidsplanen. Normalt arbejder man i sådanne projekter med en buffer zone i planlægning og tidsplan, men her er det hele tiden få dage, der kan afgøre, hvorvidt man kan nå at blive færdige.

Nico siger: ”For os er det også et spørgsmål om, hvor meget tid vi kan få til at sejle inden starten i Lissabon. Vi skal meget gerne komme lidt foran tidsplanen i løbet af den kommende måned, så vi kan komme ud og teste båden, og vi dermed ved den er ok. Jeg er ikke i tvivl om, at båden sikkerhedsmæssigt vil være i top, men vi vil selvfølgelig gerne ud og teste og trimme den inden starten på etapen. Så vi har virkelig brug for nogle dages sejlads.”

Nico er imponeret over det italienske værft Persico, både på det ledelsesmæssige plan samt over en utrolig kompetent medarbejderskare. Han peger på, at det er helt indlysende, hvorfor de er blandt de allerbedste high tech bådværfter i verden.

Han håber også, at omverdenen vil anerkende, hvor stor en opgave og hvor ambitiøst det har været med målsætningen om at blive klar til start i Lissabon.

Når Nico kigger på, hvordan de sidste to etaper har udviklet sig, så er han ikke i tvivl om, at de andre både sejler hurtigere og hurtigere. De sejler bådene på en helt anden måde end i starten. Og det er nok dét, der bekymrer Team Vestas Wind mest. Omvendt vil besætningen være fysisk i topform, ligesom deres sejl vil være mindre slidt end på de andre både. Alt andet kan de ikke ændre.

Vestas wind 01_brian carlin_528

Nu skal alt udstyret monteres over og under dæk, inden Vestas Wind sættes på en lastbil og bliver kørt til Lissabon. Foto Brian Carlin/TVW

Dæk og skrog er samlet, og nu skal alt det tekniske installeres, under og over dæk. Alligevel advarer shore manager Niel Cox om, at der stadig kan være noget, der går galt eller tager længere tid end forventet.

Målet i dag er, at båden kan blive transporteret på lastbil til Lissabon om fem uger, hvor man så skal have rigget og klargjort båden. Volvo Ocean Race Boat Yard har lige bevist, at dét behøver man kun fire dage til - det lykkedes med Dongfeng, så det kan det naturligvis også med Vestas Wind.

Hvis alt ’klapper’ så vil Team Vestas Wind måske kunne få omkring én uge til at træne i farvandet ud for Lissabon, inden in-port race den 5. juni og starten på etapen fra Lissabon til Lorient den 6. juni.

Både Chris Nicholson og Niel Cox vover et: ”Vi ses i Lissabon” !







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen