Der arbejdes på højtryk for at få en reservemast til Itajai i Brasilien, således at Dongfeng kan være på startlinjen, når bådene skal afsted på den næste etape til Newport.
Det er igen en af fordelene ved at VO65’eren er en One Design båd, idet der har ligget reservemaster klar, som kan blive transporteret til en destination, hvis en båd brækker en mast. Det samme gælder andet reserveudstyr, som deles af alle bådene. Dette er også med til at gøre kampagnerne billigere end tidligere, hvor bådene var mere one-off, selvom de var bygget til VO70 reglen.
Den mast som Dongfeng modtager, er lige blev lastet på et fly i Mellemøsten og er på vej til Itajai, således at de kan komme i gang med at klargøre og rigge den nye mast, og der bliver mindre end en uge til at få alt på plads.
En anden Volvo Ocean 65 reserve mast, som har været opbevaret i Auckland hos Southern Spars de seneste måneder, er nu på vej til Newport, hvis en båd skulle få problemer med masten på sjette etape. Masten bliver fragtet til Philadelphia med Maersk Brani.
En tredje reserve mast er på vej til Italien, hvor den skal rigges på Vestas Wind, når den søsættes for at kunne starte i Lissabon.
I Itajai bliver masten klargjort af Volvo Ocean Boatyard, som etableres på havnen under alle Stop-overs for at servicere bådene, og de skal samarbejde med Dongfengs besætning om at få alt gjort klar.
Det eneste som kan forsinke processen er en forsinkelse af Dongfengs ankomst til Itajai. De er stadig undervejs for motor og deres nødrig, og man regner med at de ankommer så man har fire dage til at få masten sat på båden.
Der sejles In-port races den 18. april og starten på etape 6 til Newport er den 19. april.
Det er fortsat ukendt hvad der forårsagede at masten brækkede, men det vil Volvo Ocean Boatyard og Southern Spars forsøge at få afdækket ved at gennemgå resterne af den brækkede mast.
Fotos Southern Spars