Volvo bådene er i ’bunden af verden’

De sidste 48 timer gennem Sydhavet har været med kraftige vinde, kun tre grader varmt vand og en fart på 20-25 knob eller mere. Det er uden sammenligning det barskeste farvand i verden, men Volvo Ocean Race feltet slap for de værste storme og vejrforhold, blandt andet fordi starten fra Auckland blev udsat 2 dage.

De forreste både har kæmpet indædt i mange døgn og har meget af tiden ligget med en afstand på 4-10 sømil fra hindanden. Det er den tætteste fight i nogen jorden rundt sejlads igennem hele historien.

For nogle dage siden sagde Ian Walker, skipper på Abu Dhabi Ocean Racing:

keeping in one piece all the way to cape horn 528

Et døgn efter brækkede Dongfeng masten tidligt mandag morgen. Og netop Abu Dhabi og Dongfeng lå a point på sejladsens samlede førsteplads ved starten på denne femte etape.

Først rundt om Kap Horn er Alvimedica, skarpt forfulgt af Abu Dhabi 3 sømil efter og Mapfre og Team Brunel yderligere 15 sømil efter. Den her etape er langt fra afgjort; den starter først nu og afgørelsen falder op langs Sydamerikas østkyst op mod Itajai, Brasilien, hvor vindforholdene bliver mere lettere, mere skiftende og uforudsigelige.

Abu Dhabi har indenfor det sdidste døgn slået 24 timers rekorden for denne Volvo Ocean Race, idet de har sejlet 551 sømil inden for et døgn, hvilket er imponerende 23 knob i gennemsnit for en monohull båd.

Team SCA er 550 sømil efter feltet, og har ikke kunne sejle max fart, siden de ødelagde et af deres store forsejl i en ’kinesisk bomning’, og dermed ikke kan sejle optimal kurs og fart mod Kap Horn.

Dongfeng ’halter’ af sted med en nødrig, hvor de lige for øjeblikket kan holde omkring 7-9 knob, idet de kan sejle med en del sejlføring.

Hvorfor er Kap Horn så berømt, berygtet og frygtet ?

Her er ’alt du bør vide’ om Kap Horn, eller i hvert fald en hel del af de ting, der gør det til noget helt specielt for en sejler at runde Kap Horn. I dag er det næsten kun sejlere om bord på sejlbåde, som runder Kap Horn for egen køl. Der er et stigende antal krydstogtskibe som runder Horn’et, men det gælder ligesom ikke, at runde Horn’et som passagerer.

Se hvad sejlerne mener om dét at runde Kap Horn:

Beliggenhed. Plot denne position ind i dit navigationssystem 55°58′48″S 067°17′21″W. 

Historien. Den første som sejlede rundt om Kap Horn var den hollandske sømand Willem Schouten, som opkaldte den efter Hoorn, hans hjemby i det nordlige del af Holland.

Sådan sagde de. ”Kap Horn kan få en mand til at drømme en hel uge om skibsvrag, farer og død” – Charles Darwin

Noget at skrive hjem om. Kap Horn, ved den sydligste spids af Sydamerika, anses af sejlere som det mest ikoniske og frygtede vartegn i verden.

Hvad gør det så udfordrende. Det er koldt, det er trist, og det er farligt. Det er hjemsted for bibelske storme og stærke storme, som gør synlighed vanskelig. Det ligger kun 500 sømiles fra Antarktis, så man skal også holde øje med isbjerge.

Bølger større end huse. De kraftige vinde i det sydlige Ocean resulterer i kæmpemæssige bølger, og som ruller uden afbrydelse fra land og bygger sig op til højder på 30 meter. Men syd for Kap Horn, bliver bølgerne bliver kortere og stejlere, hvilket kan være et mareridt for passerende både.

Kun de barskeste. Selv i dag, har flere mennesker nået toppen af Everest, end selv have sejlet rundt Kap Horn.

Traditionerne. Sejlere fejrer en vellykket afrunding af Kap Horn på mange måder, herunder at tænde en cigarer og hælde en lille flaske alkohol i havet som en skål for dem, der ikke klarede det, og for at takke Kong Neptun for en sikker passage.

I midten af ingenting. Behovet for skibe at runde Kap Horn blev stærkt reduceret med åbningen af Panamakanalen i 1914, hvilket gør et besøg i nutiden endnu mere specielt. Der er ingen kommercielle ruter omkring Horn, og moderne skibe ses sjældent.

Vi skal ikke glemme. På Hoorn ø, er der en stor skulptur af chilenske kunstner José Balcells byder på en albatros til minde om de sejlere, der døde under forsøg på at runde Kap Horn.

Guldfeber. I løbet af 1800-tallet, blev Kap Horn anset for at være så farlig, at den spaniolerne trak deres stjålne guld over land, frem for at risikere at sejle det rundt om Kap Horn. Strømmen og bølgerne har kastet mange sejlere og skibe på klipperne.

Påmindelser. Dem, som succesfuld har rundet det skelsættende vartegn, har ret til at bære en ørering i guld i det øre, som passerede tættest på Kap Horn. Og hvis du ser en person med en tatovering af en fuldrigger, så giv ham et klap på skulderen. Ifølge maritim tradition, betyder det han har været rundt i Horn! Og så har man også lov til at lægger fødderne på på bordet. Alle borde !

Kort video om den sidste "Kap Horner":







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen