Det er den bedste sejlads i verden !

VO65’erne er nu på vej så langt sydover i Sydhavet, som de kan komme, idet der er lagt restriktioner på denne del af sejladsen i form af en sydligt begrænsende is-barriere. Den kan justeres løbende hvis der er behøv, og det er netop sket, idet der blev observeret et én kilometer stort isbjerg.

Føringen i feltet har siden starten i Auckland skiftet frem gange, og selv de mindste fejl blev dyre for bådene. Et forkert sejlskifte kan hurtigt koste rigtig mange sømil.

Team Brunel har lagt sig i spidsen med en lille føring til Alvimedica, som har valgt en lidt mere nordlig kurs. Abu Dhabi ligger lidt længere mod syd, således at man både kan kontrollere bådene nord og syd for sig. Hele feltet har kurs mod det første punkt i den Ice-Gate, som sætter begrænsning for hvor langt mod syd feltet kapsejle resten af vejen mod Kap Horn.

For Dongfengs vedkommende, som lige nu ligger sidst, bliver det helt afgjort den vanskeligste etape, idet specielt de kinesiske sejlere mangler erfaring. Holdet har aldrig tidligere prøvet mere end ca. 24 timers hårde sejladsforhold. Nu venter der mere end en uge i verdens barskeste farvand.

BRU 150319_coppers_1380687

Det er koldt, vådt og barsk at sejle i Sydhavet - men det er også verdens bedste sejlads for garvede sejlere. Foto Stefan Coopers, Brunel.

Kongeetapen

Men hvorfor er dette ’Kongeetapen’ ? Hvorfor er det netop denne etape, som mange af de garvede VOR sejlere elsker ?

”Det er den bedste sejlads i verden”, siger Stu Bannatyne, på Alvimedica som har sejlet jorden rundt sks gange.

”Det er denne etape som sejladsen huskes for”, siger Ian Walker, skipper på Abu Dhabi, og netop hans navigatør Simon Fisher kalder det ”den hårdeste etape.

Sejlerne får en stor dosis af barsk, frysende sejlads. Det bliver 4.000 sømil sejlads i vestlige vinde hele vejen til Kap Horn, og hvis vinden bliver helt perfekt, så kan der blive tale om, at man måske kan udfordre 24 timer rekorden.

”Sejlads i Sydhavet er ligesom at surfe”, siger meteorologen Gonzalo Infante. ”Man skal sørge for at surfe afsted i et lavtryk eller en front, så længe man kan, indtil højtrykket fanger dig.”

Derefter er der to muligheder, enten en mere nordlig og mere direkte rute, eller en sydligere og mere blæsende rute. Der vil være store rullende dønninger, og der vil udvikle sig en række lavtrykssystemer, og samtidig er der begrænsninger i forhold til isbjergene.

Stu Bannatyne siger: ”Nyd øjeblikket. Der er ikke mange mennesker, som har sejlet gennem disse farvande”.

Det fortælles også fra nogen af bådene, at op til halvdelen af besætningsmedlemmerne har været søsyge. De næste 8-9 dage bliver vil være barskere og koldere end på noget tidligere tidspunkt – alligevel er det ’Kongeetapen’ og den de fleste sejlere ser frem til – eller ser tilbage på.

”Ice Limit”: Det er en virtuel linje som feltet skal have om styrbord, det kan justeres af VOR kapsejladsledelsen, hvis isens bevægelser gør, at man skal være ekstra forsigtig i nogle områder.

Der er placeret et imaginært punkt for hver fem grader, som beskriver en præcis linje, som sejlerne kan tage højde for i deres navigation.

Når man kigger på VOR siden kan man på ’Dashboard” se den sydlige begrænsning, som går forbi Kap Horn og et stykke ud i Atlanterhavet.

www.volvooceanrace.com







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen