Vestas Wind strandede den 29. november på et rev ved Cargados Carajos Shoals i det Indiske Ocean, undervejs på anden etape af Volvo Ocean Race fra Cape Town til Abu Dhabi.
Besætningen måtte forlade båden indenfor det første døgn, og senere blev Vestas Wind båden blev bjærget fra revet, og er under genopbygning på Persico bådværftet i Bergamo, Italien. Udmeldingerne har indtil nu været, at båden vil være på startlinjen i Lissabon i juni måned.
Foto VOR Anihoa Sanchez
Uafhængig rapport
Volvo Ocean Race har fået udarbejdet en uvildig rapport af gruppe bestående af eksperter - Rear Admiral (Rtd) Chris Oxenbould (formand), Stan Honey and Chuck Hawley.
Panelet har rapporteret en række af de facts omkring grundstødningen som allerede er blevet publiceret, og denne del af rapporten er I overvejende ragd baseret på interviews med besætningen, VOR kapsejlads komiteen, andre relevante parter samt dokumenterede data.
Panelets overordnede konklusioner er - ikke overraskende – altså næsten ”intet nyt under solen”:
”Besætningen var uvidende om de navigationsmæssige farer i bådens nærhed, vurderede fejlagtigt minimum dybdekurverne på Cargados Carajos Shoals til at være 40 meter og have forstået, at det var sikkert at sejle på tværs af de såkaldte ’shoals’.”
Kigger man på formålet med panelet, så var det heller ikke formålet at tage stilling og placere ansvar, det ligger naturligvis i et søforhør og i relation til forsikringssagen. Formålet var primært at fastlægge nogle årsager samt komme med fremtidige anbefalinger.
"The report is to investigate what happened to Vestas Wind and why. Findings and recommendations are to be provided to ensure any lessons to be learnt are captured. Importantly the report is not to apportion blame. The team is not limited to whom they may talk but they have no powers to compel people to respond to their questions."
Panelet har dermed ikke fordelt skylden, men har følgende overordnede synspunkter på ulykken:
- Der var mangler i brugen af elektroniske søkort og andre navigationsdata om bord Vestas Wind.
- Der var også mangler i kartografien, som viser de navigationsmæssige farer på de små og mellemstore skalaer i det anvendte kortsystem.
- Ledelsen i nødsituationen fungerede godt, og der var ingen administrative eller race ledelsesmæssige spørgsmål, der bidrog til hændelsen.
Den fulde rapport kan læses HER
Panelets hovedkonklusioner m.h.p. fremtidige aktioner er:
- At man skal introducere et sæt retningslinjer for brug af elektroniske søkort, som implementeres og skal være genstand for yderligere gennemgang og udvikling.
- At leverandørerne af det anvendte kortsystem, og producenterne af et af de anvendte navigation softwaresystemer skal informeres om de opfattede mangler.
- At Volvo Ocean Race bruger sin indflydelse i den maritime sektor til at fremme udviklingen af forbedrede navigationssystemer, inklusive diagrammer og software.
Panelet fremkommer også med fem sekundære anbefalinger i relation til afvikling af sejladsen; Kapsejladsledelse anbefales:
- Forbereder en ny Notice of Race til næste udgave af Volvo Ocean Race, som i videst mulig udstrækning koordineres med guiden i kapsejladsreglernes Appendix K (pkt. 228)
- Gennemgår niveauet for støtte til Race Director mhp. at administrere sejladsen og reagere ift. til holdene i sejladsen og muligheden for at et medlem af race committee har erfaring i moderne havkapsejlads samt den aktuelle rute som sejles (pkt. 231)
- Oplyser aktuelle ændringer til sejladsbestemmelserne og dokumentationen så tidligt som muligt, især enhver ændring som involvere ændringen af ruten på en kommende etape eller et tilladt sejladsområde (pkt. 237)
- Tillader navigatøren på hver båd at kunne undlade at sejle In-port race mhp. at forsætte forberedelserne til den næste etape, og blive erstattet af et andet besætningsmedlem fra holdet, som måske ikke opfylder det nuværende ’sidste ben’ eller ’næste ben'krav (pkt. 242), samt
- Revurderer LFP batterier og risikoen for antændelse, når det kommer i kontakt med eller bliver nedsænket i saltvand (pkt. 250)
Volvo Ocean Race direktøren,Knut Frostadudtaler, at alle anbefalingerne vil blive overvejet i kapsejladsen, og han tilføjer:
”Det er vores plan at cirkulere disse retningslinjer til skipperne og navigatørerne, som anbefalet i rapporten, her i Auckland, og tillige inkludere dem i fremtidige Notice of Race.”
”Det er vores hensigt, at skal være et nyttigt dokument for hele offshore racing området i fremtiden. Ulykker vil altid ske på havet - vi håber, at dette hjælper med at gøre dem mindre sandsynlige”.
De seks VO65’ere starter på den femte af de ni etaper på søndag dan 15. marts. Det er den længste og mest udfordrende fase i den ni måneder lange jorden rundt kapsejlads, og den bringer bådene igennem den sydlige del af Stillehavet, rundt om Kap Horn og op til næste stopover Itajai i Brasilien.
Den 38.739 sømil lange sejlads slutter i Göteborg den 27. juni, efter at sejladsen har besøgt 11 havne på alle kontinenter.
Hvem er panelets deltagere ?
Kontreadmiral Chris Oxenbould er tidligere vicechef for den australske flåde og en erfaren ocean-racing sejlsportsmand med særlig ekspertise inden for navigation. Han er også formand for Yachting Australien National Safety Committee.
Ocean navigatør ekspert, Stan Honning, som vandt Volvo Ocean Race 2005-06 som navigatør ombord ABN AMRO ONE samt Chuck Hawley, der fungerer som formand for den amerikanske Sailing Safety at Sea Udvalg, har bistået kontreadmiral Oxenbould i rapporten.
Dette billede af Vestas Wind på revet, med skipper Chris Nicholson i forgrunden, er gået verden rundt og er et af de mest bragte billeder fra ultkken på revet. Bådmagasinet havde billedet på forsiden af det magasin, som udkom nogle uger efter grundstødningen. Foto VOR Ainhoa Sanchez