Bådmagasinets samarbejdspartner Sail-World.com har interviewet Volvo Ocean Race’s race director på sejl-reparations-loftet i Auckland.
Sail-Worlds New Zealandske redaktør Richard Gladwell taler med Jack Lloyd, som giver en status på for løbet af sejladsen indtil nu, hvor bådene er omkring halvvejs, og den næste etape i Sydhavet kan blive den hårdeste hidtil i sejladsen.
I dette 15 minutters interview giver Jack Lloyd sit syn på det fremskridt det har været for Volvo Ocean Race at implemente One Design VO65’erne, hvor samtlige både har afsluttet alle etaper – bortset fra Vestas. Han fortæller også om:
- One Design VO65’erne og hvor få skader der har været ift. tidligere jorden rundt sejladser
- Bådenes performance ift. de tidligere VO70’ere
- At ’sailing skills’ nu er vigtigere end ’design skills’, hvilket var målet med one design bådene
- Hvordan forskellige teams er struktureret og hvordan man kan starte nye hold
- Hvad der vil ske med bådene mellem denne og næste Volvo Ocean Race
- Om det det vigtige i at have en kvinde båd, og om forventningerne til fremtiden
- At man allerede har dialog med holdene omkring næste Volvo Ocean Race, og at man forventer at bygge nogle flere både
- At man fortsat vil forsøge at gøre det billigere at deltage i Volvo Ocean Race i fremtiden
Vestas Wind klar til at samle
Jack Lloyd giver også en status for Vestas Wind, hvor skroget ifølge ham næsten er færdigt, dækket er færdigt, man anvender 3-4 af de gamle bulkheads og er næsten er færdige med at lave de resterende. Man kommer også til at anvende dele fra reservedel lageret, siger race director.
Jack Lloyd ser ikke ud til at være i tvivl om, at Vestas Wind er på startlinjen i Lissabon.
Med knap 3½ måned til starten i Lissabon, og en båd der stort set er klar til at blive samlet efter lige over en måned på værftet, så kan der næppe længere være tvivl om, at Vestas Wind er på startlinjen i Lissabon.
Og det er måske – som Bådmagasinet flere gange tidligere har berørt – fortsat fristende at ’drømme om’, at det måske endda ikke er umuligt, at Vestas Wind kan nå at være klar til starten i Newport den 17. maj – naturligvis forudsat at hele monteringen af resten af båden, indvendig og udvendig går planmæssigt, og den hurtigt kan fragtes (eller sejles) over Atlanterhavet.