Dolmer & Bekking tjente 60 sømil på nordlig satsning

For en uge siden kom der et stort split blandt Volvo Ocean bådene, hvor Team Brunel og Team SCA stak af fra de andre og valgte en meget nordligere kurs end de fire andre både, hvor de ville komme til at sejle en meget længere distance.

Går man tilbage til sidste Volvo Ocean Race husker mange måske, at én båd valgte samme taktik, og vandt etapen til Auckland på denne måde.

Dét havde Bouwe Bekking, Jens Dolmer og Team Brunel besætningen ikke glemt, og de stolede på deres intuition samt tolkningen af vejrsystemerne og mulighederne.

Flere af de andre skippere ærgrede sig for sent over, at de ikke havde været opmærksom på, at de to både stak af mod nord, men på den anden side fokuserede de mere på at blive tæt på sine nærmeste konkurenter.

Det viste sig at være det helt rigtige for Team Brunel, som på et tidspunkt var 80 sømil efter de fire forreste, men nu er ca. 60 sømil foran.

Bådene er nu på vej mod Doldrums, stadig mode en god fart på 15-16 knob, og Team Brunal sejler på en lidt lavere kurs end de andre, som betyder at de kan have mere sejl oppe.

Det så også lovende ud for Team SCA på et tidspunkt, men de kunne desværre ikke holde ’pace’ med Team Brunel, og få lige så meget glæde af det samme vindsystem. I stedet blev de hægtet af af Brunel, og ligger lige nu igen sidst i feltet, 20 sømil efter gruppen på fire både.

BRU tilfreds-bekking_coppers_534

Skipper Bouwe Bekking glæder sig over at satsningen lykkedes, men ærgrer sig over et skadet besætningsmedlem. Foto Stefan Coopers.

Team Brunel har nu en komfortabel føring på 60 sømil, og det ser ud til at de nu vil konsolidere sin position på vej mod Doldrums, stort set lige foran de fire næste både med Abu Dhabi i spidsen, men med MAPRE, Dongfeng og Alvimedica ligger indenfor 15 sømil.

Et af Brunels besætningsmedlemmer, Gerd-Jan Poortman kom til skade under et sejlskifte midt om natten, hvor han blev fanget af en stor bølge og kastet hårdt mod et af daggerboards’ene.  Resultatet var en sprunget trommehinde og en skadet arm. Han blev straks lagt ned på en køje med en ordentlig portion smertestillende medicin.

Portman er åbenbart ’specialiseret’ i at ramme daggerboards, og tilbage i 2006 da han var med for første gang ombord på ABN Amro II sket det samme, men med et meget alvorligere resultat, idet han brækkede ryggen.

Mandag morgen var Portman, også kaldet Johnny, på trods af de smertestillende midler  igen oppe til sit vagtskifte, men Bekking beordrede ham til at blive nede i båden.

Bekking  er ked af uheldet: ”Et sejlskifte i disse forhold er altid risikofyldt. Vi sænker farten fra 25 knob til 17 knob. Men vandets kraft er enorm, som man kan se. Men Johnny bliver heldigvis ok igen.”







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen