’Vestas Wind’ er nu på vej fra Malaysia til Italien, hvor båden skulle ankomme den 26. januar, og skal genopbygges fra det ’vrag’ som blev hentet på revet i det Indiske Ocean til en ’ny’ båd, der kan deltage i de sidste etaper af Volvo Ocean Race, formentlig fra Lissabon.
Industrivirksomheden Persico blev etableret i Nembro, Italien i 1976, og igennem årene har fabrikken udviklet sig til at være en førende leverandør af værktøjer, forme og udstyr til biler, roto-moulding, luftfart og marine industrien. Nembro ligger10 kmNØ for Bergamo i Lombardiet.
Il Moro di Venezia
Persico startede indenfor marine-industrien, da en uventet gæst henvendte sig til fabrikken. Det var en ingeniør som arbejdede for industrimagnaten Paul Gardini, der også var chef for Il Moro Challenge, som skulle bygge fem Il Moro de Venezia både til den 28. Americas Cup i 1992.
Andre kendte personer på projektet var skipperen Paul Cayard og designeren German Frers. Persico påtog sig udfordringen, og var blandt de første til at bygge den nye generation både, International Americas Cup Class (IACC), skrog, dæk og køle som var teknologisk unikke dengang.
Russel Coutts RC44
Da Russel Coutts designede den nye RC44 var det Persico Marine som producerede formene, hvilket igen var et teknologisk spændende projekt som gav Persico mulighed for at udvikle en know-how der kunne anvendes til fremtidige projekter.
Vendepunktet – Luna Rossa Challenge
Dette projekt blev vendepunktet for virksomheden, da man etablerede Persico’s Marine Division som fremadrettet skulle koncentrere sig om bygning af avancerede kapsejladsbåde.
Involveringen i Luna Rossa Challenge betød, at man byggede de to kulfiberbåde ITA-86 og ITA-94 til den 32. Americas Cup, og man var tillige teknisk support for AC-holdet.
Samtidig indgik man et samarbejde med Future Fibres Rigging i Valencia, omkring udvikling og produktion af forme, skrog og kulfiber master til store moderne one-off sejlbåde.
Det globale yacht marked
Abu Dhabi Tourism Authority valgte Persico Marine til at bygge deres VO70’er til Volvo Ocean Race 2011-2012. Båden ’Azzam’ – som blev udviklet af Farr Yacht Design – vandt Fastnet Race 2011, inden den deltog i Volvo Ocean Race. Dette blev reelt det globale gennembrud for Persico Marine.
Persico Marine blev endvidere involveret i både Artemis Racing og Luna Rossa Challenge op til Americas Cup 2013. De byggede både skrog og foils til Luna Rossa AC72, og producerede dele til Artemis AC72 vingesejlet. De40 meterhøje vingemaster blev udviklet i Valencia på Future Fibress faciliteter.
Blandt de seneste projekter er to søsterskibe, mini-maxi’erne ’RanV’ samt ’Momo’, hvor sidstnævnte forlod værftet medio november. Der arbejdes også på en 60-fods high-tech ’daysailor’ i samarbejde med Frers Yacht Design.
Team SCA's båd var en af de første VO65'ere på vandet. Foto Persico Marine
Involvering i VO65’erne
Persico Marine blev valgt til at udvikle og producere forme, skrog, strukturelle skot, køl-bokse og andre centrale dele til den nye VO65’er til Volvo Ocean Race 2014-2015.
Så her har du svaret på, hvorfor Vestas Wind vil blive genopbygget hos Persico Marine i Norditalien.
De var nemlig en del af det konsortium af bådeværfter, som producerede de syv VO65’ere designet af Farr Yacht Design. Ved at bygge bådene i delkomponenter med snævre tolerancer, kunne produktionen af de syv både trimmes både tids- og omkostningsmæssigt, således at man ville være i stand til at producere flest mulige både på kortest mulige tid.
Persico Marine har dermed ekspertisen og kapaciteten til at kunne gennemføre genopbygningen af Vestas Wind, som skal være klar til at kunne sejle de sidste etaper i Volvo Ocean Race, forventeligt fra Lissabon med start primo juni 2015.