Besætningen deltager i gen-opbygningen

Chris Nicholson fortalte på den nyligt afsluttede pressekonference i Abu Dhabi, at hele besætningen fortsætter på deres kontrakter, og kommer til at deltage meget aktivt i genopbygningen af båen, som kommer til at foregå på et italiensk værft.

Det forventes også, at der vil blive en del sejlads træning, både inshore og offshore, ligesom der lige så snart båden er i vandet igen, bliver en intensiv træningsperiode inden Vestas Wind starter i sejladsen igen.

Både Chris Nicholson og Morten Albæk gentog, at båden senest ville starte i Lisabon, men der blev flere gange sag ’senest’, hvilket antyder, at det måske kunne blive tidligere. Men det blev betonet, at det lille være ’ekstra sukker på desserten’ hvis det skulle lykkes.

Skroget er fortsat i Malaysia, hvor den allerede bliver gennemgået af folk fra Team Vestas Wind sammen med repræsentanter fra værftet og andre. Man er i fuld gang med at kortlægge hvad der kan genanvendes og repareres, og hvad der skal laves fra nyt.

Det vil sige at man allerede har startet processen med planlægning af, hvordan genopbygningen af båden vil kunne foregå.

Skroget forventes at ankomme til værftet i Italien den 26. januar, hvorefter der skal arbejdes stort set i døgndrift for at få Vestas Wind gjort klar til fortsat sejlads, senest fra Lisabon.

70-80 % af dækket kan anvendes, så det kan repareres og genanvendes. Skroget har fået ødelagt en stor del af styrbord side samt hækken, og det bliver en mere omfattende proces.

Båden skal naturligvis laves så den opfylder One Design reglerne fuldstændig, og Knut Frostad fortalte, at VOR vil monitorere hele processen mhp. at sikre at OD reglerne overholdes, ligesom ved bygningen af de syv nye både.

TVW Nico og albæk_asanchez

Selvom de så alvorlige ud, så var der ikke tvivl om, at Chris Nicholson og Morten Albæk var glade for i dag - endelig - at kunne bekræfte med den positive nyhed. Foto Ainhoa Sanchez VOR

Masten kunne ikke reddes

Da man ikke kunne få udstyr ind fra nogen sider af revet, så endte det med at man måtte skære masten ned. Man vurderede alle muligheder, men måtte opgive. Det vigtigste blev herefter at få den fjernet sammen med båden, så man ikke efterlod noget som helst på revet.

Den 6 tons store bulb – som blev slået af ved grundstødningen - ligger stadig på revet, og er ikke lokaliseret. Den er formentlig det sidste der udestår at fjerne fra revet, og man overveje fortsat, hvordan den kan findes, og derefter om muligt fjernes.

Morten Albæk pointerede, at Vestas er meget bevidst om deres ansvar for, at revet er som det var da grundstødningen skete.

På et spørgsmål fra en hollands journalist, svarede Chris Nicholsen, at holdet vil blive evalueret i løbet af januar, og at man vil vurdere alle positioner om bord. Samtidig måtte man også konstatere. at der var sket en navigationsfejl. Dermed ikke noget konkret svar – det må man vente med til om cirka én måned.

A race We Must Win Brian-Carlin-tvw_530

Den store kampagne frem mod klimatopmødet i Paris i efteråret 2015 kan nu fortsætte med Vestas Wind som 'flagskibet'. Foto Brian Carlin TVW

”A race we must win”

Morten Albæk fortalte, at Vestas vil være aktive på alle stopovers, ligesom dele af besætningen tillige vil være til stede, mens flertallet af besætningsmedlemmer arbejder på båden i Italien.

Takket været meget stor generøsitet og imødekommenhed vil Vestas få assistance såvel fra VOR som fra de andre teams mhp. at kunne have forretningskontakter med på Pro Am sejladser og Inshore Races.

Hele kampagnen ”A race we must win” vil forblive aktiv, også selvom der ikke er nogen Vestas Båd der start før i Lisabon.

Albæk betonede vigtigheden af, at Vestas viser man kan overvinde ulykker og udfordringer m.h.t. båden. Det er det samme som verdens befolkning er nødt til at kunne gøre i relation til at bekæmpe klimaforandringerne.

Det er ligeledes meget vigtigt for Vestas at være til stede i BRIK landene, Kina og Brasilien, som er nogen af Vestas største markeder.

På foranledning af et spørgsmål, svarede Morten Albæk, at forliset naturligvis aldrig ville have givet nogen positiv PR effekt, hvis det ikke var lykkedes at redde båden og endda komme tilbage i sejladsen.

Når det nu kan lade sig gøre via et comeback, så får kan det styrke Vestas renommé og branding. Men båden skal naturligvis sejle stærkt, give de andre hold modstand i sejladsen og gerne lave gode resultater. Målet er fortsat at præstere det optimale i resten af sejladsen.

Derefter fortsætter kampagnen ”A race we must win” frem til klimatopmødet i Paris i efteråret 2015, og formentlig også derefter.

Vestas vil ikke på nuværende tidspunkt svare på, hvorvidt man påtænker at være med i næste Volvo Ocean Race.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen