Vestas Wind genopbygges på italiensk værft

Team Vestas Wind har besluttet at gøre alt for at være med på den sidste del af Volvo Ocean Race, men det kan ikke lade sig gøre at få båden færdig, så den kunne sejle over Atlanterhavet til Europa.

I stedet er det planen, at Vestas Wind kan blive søsat og være klar i Lissabon, står der i dagens udgave af Wall Street Journal.

TVW new year resolution to get back in the race_528

På skipper pressekonference for et par dage siden, var den korte melding fra Chris Nicholson, at deres mål var at komme tilbage i sejladsen. Foto TVW

"Jeg føler mig lidt skræmt af, hvad der er foran os, men samtidig glæder jeg mig over vores chance for at komme tilbage i løbet," siger Chris Nicholson sagde fra Abu Dhabi, hvor de andre seks både sejler Inshore sejladser i dag, og i morgen den 3. januar starter de på etapen til Sanya, Kina.

Chris Nicholson fortsætter som skipper på båden og vil beslutte om der skal være nogen ændringer i besætningen indenfor den kommende måned, fortalte Morten Albæk, Vestas Chief Marketing Officer og CEO for holdet.

Vestas has overcome great challenges nico and Morten A_528

Morten Albæk siger til Wall Street Journal, at det ikke betyder nogen ekstraomkostninger for holdet, men han ville samtidig ikke fortælle, hvad total budgettet er for Vestas Wind, men det vil kræve en 24 timers indsats for hele besætningen samt ’shore crew’, sideløbende med koordineringen mellem holdets interessenter, herunder VOR arrangøren og forsikringsselskabet.

”Hvert sekund kommer til at tælle, hvert minut hver eneste dag, fra i morgen til vi kommer til Lisabon”, siger Albæk.

Både Nicholson og Albæk frygtede oprindelig, at det ville være umuligt at vende tilbage til sejladsen. Der var ikke tid nok til at bygge en helt ny båd, og chancerne for at kunne reparere det smadrede skrog lå på det tidspunkt fjernt.

Men da de kom tilbage til revet, opdagede de, at det formentlig ville være muligt at reparere båden, refererer Wall Street Journal.

”Vi fik båden af revet i en bedre tilstand, end vi nogensinde havde håbet ville være muligt. Store dele af dækket kan anvendes, og mange andre af komponenterne i strukturerne er genanvendelige. Vi krydser fingrene for at historien bliver bedre og bedre”, fortsatte Nicholson.

Tidsplanen er meget stram og meget kan stadig gå galt, men Vestas anser, at dette er en mulighed for at vise, at holdet og virksomheden er i stand til at overvinde store udfordringer, siger Albæk, og tilføjer:

”Dette giver os muligheden for at realisere et af de største comebacks indenfor sejlsporten og vise overfor verden, hvem vi er.”

Team Vestas Wind holder pressekonference i eftermiddag i Abu Dhabi.

TVW Happy New Year 2015 528

Så bliver det alligevel et "Happy New Year" for Vestas Wind besætningen, kan se frem til måneders hårdt arbejde på båden, men at den forventeligt søsættes og holdet kan sejle med fra Lissabon til Göteborg. Foto TVW

TVW a race we must win 528

Vestas store "A Race we must win" kampagne kan kun fortsætte, dels med deltagelse i den sidste del af Volvo Ocean Race, dels frem mod det store klimatopmøde i Paris i efteråret 2015. Men genopbygningen af båden varsler måske også, at Vestas Wind kommer til at være med i flere Volvo Ocean Race's, hvilket også var Vestas melding helt fra starten. Foto VOR







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen