Sejlerverdenen - og ikke mindst Danmark - har den sidste måned ventet spændt på Vestas proklamerede pressemøde, som skulle afholdes inden starten på den tredje etape den 3. januar.
I morgen kl.18.00 (lokal tid) afholdes pressekonference i Abu Dhabi efter Inshore sejladserne, hvor Team Vestas Wind vil opdatere om holdets kommende planer for Volvo Ocean Race.
Forhåbentlig - og forventeligt - vil denne opdatering rumme oplysninger om færdiggørelse af en ny båd indenfor rimelig tid og om hvor den vil kunne søsættes, således at den kan sejle med i den sidste del af Volvo Ocean race.
Her kan du læse nogle af de artikler vi tidligere har bragt om et muligt comeback:
Læs også: Vestas - vores kapløb slutter ikke med Volvo Ocean Race
Læs også: Vestas skipper om dramaet og et muligt comeback
Læs også: Vestas Wind bjærget ombord på Maersk skib
Websiden ’gCaptain’ skriver på deres hjemmeside om bjærgningen af Vestas Wind. 'gCaptain' er en af verdens førende maritime & offshore websider, hvor målgruppen er professionelle i den maritime branche.
Hele bjærgnings operationen var et samarbejde mellem Subtech og Svitzer med det formål at sikre den resterende del af Vestas Wind fra revet. Det har selvfølgelig overordnet set været afgørende vigtigt for Vestas at sikre miljøet, dvs. at forliset ikke kom til at forurene revet i det indiske ocean.
Endvidere nævnes specifikt på websiden 'gCaptain', hvad hovedformålet også var i selve bjærgnings-processen - citat:
”Hovedformålet er at redde dækket intakt så det kan monteres på en ny båd, der skal bygges, da det var det ene element, der ikke ville være klar i tide til at gøre tilbagevenden muligt i kapsejladsen.”
Vestas Wind's dæk er nok det som er mindst beskadiget. Kan det repareres og monteres på et nyt skrog ? Foto VOR
På artiklens topbillede ses hvor meget af skroget der er væk, men hvis dækket kan repareres og monteres på et nyt skrog, så er der tid at spare i processen med at bygge en ny båd.
I samarbejde med en af VOR’s store sponsorer, Maersk blev det arrangeret, at et containerskib – ”Julia S” – skulle afvige fra sin rute og mødes med bjærgningsholdet indenfor et meget begrænset vindue på kun 2,5 dage.
”Julia S” ankom til området vest for Cargados Carajos Shoal, hvilket gav bjærgningsholdet 2,5 dage til at inspicere båden, bekræfte bjærgnings-metoden og eksekvere planen om at få bragt Vestas Wind i flydende tilstand, så den kunne trækkes ud til ”Julia S”.
Websiden supplerer med kommentaren: ”…. eller risikere at miste muligheden og chancen for at Team Vestas Wind genindtræder i kapsejladsen.”
Subtech/Svitzer mødtes med Chris Nicholson og Niel Cox fra Vestas Wind på Mauritius, og man fik samtidig assistance fra et rederi, Raphael Fishing som ejer koncessionen for fiskeri i området omkring Cargados Calajos Shoals. Planen for bjærgning af Vestas Wind omfattede blandt andet, enten at få båden bjærget båden, så den kunne komme ombord på ”Julia S”, eller at skære hele båden op og sejle den til Mauritius som affald.
Vestas Wind mistede bulpen ved grundstødnngen. Resten af kølen blev skåret af, for at få skroget flydende igen. Foto Subtech
De tre primære udfordringer i bjærgningsprocessen var:
- At fjerne hele kølen ved at skære den over
- At fjerne masten
- At reetablere en tilfredsstillende stabilitet og flydeevne i skroget til at få bragt det flydende
Alt var planlagt til sidste detalje, og det hele skulle være afpasset i frohold til tidevandet, og heldigvis var vejrmeldingen rigtig godt med roligt vejr.
Kølen blev skåret af i løbet af to perioder med lavt tidevand, der blev etableret fire ankringspunkter, krydshal til masten som kunne skabe stabilitet når kølen var skåret helt over, flydemiddel blev etableret i stedet for den manglende fjerdel af styrbord side. Kølen blev skåret helt af, masten afmonteret, og det blev sikret at skroget lå korrekt i vandet, og resten var vandtæt
Vestas Wind flyder igen og kan ved højvande trækkes ud i lagunen. Foto Subtec
Den flød perfekt da tidevandet kom om natten, og samtlige personer var med til at sikre, at skroget blev navigeret sikkert over revet. Efter nogle timer flød Vestas Wind sikkert og udenfor rækkevidde af bølgerne som brød over revet. Båden blev sikret resten af natten, igen med fire ankringspunkter. Om morgenen blev kølen, masten og resten af udstyret hentet fra revet samt alt bjærgningsudstyret.
Vestas Wind blev herefter slæbt over til ”Julia S”, hvor den indenfor tidsrammen på de 2,5 dage blev hejst op på dækket.
”Julia S” kunne afsejle næsten planmæssigt – kun 15 minutter efter den fastsatte tidsramme.
'Julie S' hejser Vestas Wind om bord, og skrog/dæk er nu formentlig snart fremme ved bestemmelsesstedet - Green Marine i Cowes ? Foto VOR