Vestas Wind er bjærget om bord på Maersk skib

Vestas Wind er væk fra revet – beskadiget – men i et stykke, efter at kølen blev skåret af.

Der er blevet arbejdet dag og nat, og båden kom af revet sent i går eftermiddags klokken fem ved højvande – det tog tre dage med arbejde døgnet rundt.

TVW woking during the night

TVW working day and night_shane

Der er arbejdet dag og nat for at få Vestas Wind væk fra revet og over i lagunen, hvorefter den kunne trækkes ud til det ventende Maersk skib. Foto Shane Smart/VOR

Vestas havde ansat de lokale mænd fra coastguard samt fiskerne til at hjælpe med arbejdet, og siger, at uden dem ville det ikke være lykkedes så godt.

De har stået i vand hele dagen, de har båret ilt flasker, således at kølen kunne skæres af, de har hjulpet med at forankre båden, så den ikke drev over revet igen.

De har været fantastiske, siger Nico og Coxy.

Det var med sommerfugle i maven, at Nico og Coxy sejlede ud til revet igen for at starte arbejdet med at få båden af. De var samtidig stålsat på at det skulle lykkes - og det gjordet det.

TVW on the reef_01_shane

TVW on the reef_02_shane

Mens Vestas Wind stadig lå på revet, blev kølen skåret af. Foto Shane Smart/VOR

Båden blev trukket over revet og ud i lagunen, og Maersk skibet – som var ankommet kl. 02.00 søndag eftermiddag - kunne sejles relativt tæt på, omkring én sømil, hvor Vestas Wind blev hejst ombord.

Det tog 28 timer at komme tilbage til Mauritius for Nico & Coxy.

Maersk båden er på vej til Malaysia, og derefter bliver bestemt en destination, hvor båden kommer retur til Europa.

TVW besides maersk ship_01_Shane

Det var et med et 'lettelsens suk' og en vis stolthed, at Nico, Coxy og de lokale arbejdere kunne overvære, at Vestas Wind blev løftet ombord på Maersk skibet. Foto Shane Smart/VOR

Godt gået af Vestes & Team Vestas Wind – vellykket redning af besætningen, vellykket oprydning på revet, vellykket bjærgning af båden – fantastisk at der er lykkedes på mindre end én måned – og ikke mindst at det er lykkedes uden forurening og væsentlig beskadigelse af revet. Alle har vist stor ansvarlighed og handlekraft.

Båden kan måske være retur på værft i Europa (Green Marine, Cowes ?) ultimo januar, og så skal der knokles i døgndrift - hvis beslutningen bliver, at man vil deltage i den sidste del af Volvo Ocean Race.

Nu venter alle spændt på Vestas udmelding om det videre forløb inden starten på den anden etape den 3. januar til Sanya, Kina.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen