Neil Cox, eller Coxy som Team Vestas Shoremanager i daglig tale bliver kaldt, har arbejdet sammen med skipper Chris Nicholson ved to tidligere Volvo Ocean Races, og det er ikke småting de har oplevet sammen, men intet nærmer sig det arbejde de to skal gennemfører hen over julen.
Begge er på vej til revet for at hente vraget af deres VO65'er, som ligger på revet i det Indiske Ocean.
Den optimale plan, er at få båden til at flyde, og nok til, at man kan få båden trukket ud på den læ side af revet, hvor vandet er noget mere stille og beskyttet. Man trække altså ikke båden tilbage i havet hvorfra Team Vestas grundstødte.
At få båden ud i smult vande, på læ siden af revet, vil give teamet mulighed for at stabilisere båden, og hvis båden kan flyde med diverse hjælpemidler, så vil man forsøge at slæbe båden tilbage til Mauritius, en tur på lige godt 200 sømil. Den plan kræver ikke mindst at vejret arter sig.
Kan dette ikke lade sig praktisere, ja så kommer der meget belejligt et Maersk Skib forbi i starten af næste uge, og med hjælp herfra er planen så at få vraget om bord på Maersk skibet.
Lokal hjælp
De få indbyggere på Íle du Sud har været behjælpelige med at holde øje med vraget på revet, og for et par dage siden sendte de faktisk et par billeder af båden, som viser at den ikke har flyttet sig nævneværdigt.
Skipper Chris Nicholson har nu chartret en båd i Mauritius' lokale havn Port Louis, en båd som skal være redningsholdets moderskib i den periode som arbejdet står på ude ved revet.
Skipper Chris Nicholson og 'Coxy' har chartret en båd, der skal fungere som moderskib for aktionen hvor Vestas vraget skal fjernes fra revet i det Indiske Ocean. Foto: Volvo Ocean Race
De ankre op i lagunen, på indersiden af revet, ca. 2,5 sømil fra båden, og herfra vil selve 'operationen' foregå. Lokale fiskerbåde indgår også i aktionen, de skal sørge for at bringe de folk der skal arbejde med bjergningen frem og tilbage, over lagunen.
Coxy og Chris er sammen med Tom Kiff, som også er fra shorebesætningen. Sammen har de to lokale, samt fem redningsfolk fra Duban i Sydafrika, og en kameramand. Bjergningen bliver altså forevig gjort, og det skal blive spændende og se, hvad der dukker op af fotos og ikke mindst film?
Alt hvad der kan flyde er taget med, oppustelige tanke/bøjer og hvad der ellers kan bruges for at få båden til at flyde, og det bliver også en vigtig opgave for teamet at få så meget fra vraget med tilbage, og kan noget genbruges, til en potentiel ny båd, så vil de gøre alt hvad de kan for at bjerge delene.
En slut kommentar fra Coxy, citat: 'Vi ønsker at bringe så meget af båden tilbage som overhovedet muligt'