Der har været gennemført søforhør på Mauritius og efterfølgende en undersøgelse i relation til forsikringssagen, og nu har VOR ledelsen har annonceret, at der er nedsat et panel som skal udarbejde en uvildig rapport, som vil blive offentliggjort under stopover i Auckland, New Zealand den 27. februar til 15. marts 2015.
Formanden for panelet er Rear Admiral Chris Oxenbould (AUS) som skal lede undersøgelserne og aflevere den endelige rapport til den 31. januar 2015.
VOR ledelsen har til hensigt at gøre rapporten offentlig for at sikre at panelets resultater af undersøgelsen kan blive gavnlige for hele sejlsportsverdenen og ikke kun Volvo Ocean Race.
Panelet kan trække på en bred vifte af input fra blandt andet besætningsmedlemmer på de konkurrerende bade, medlemmer af kapsejlads komiteen, elektroniske søkort udbydere og redningstjenester.
Kontreadmiral Oxenbould er tidligere vicechef for den australske flåde og en erfaren ocean racing sejlsportsmand med særlig ekspertise inden for navigation. Han er også formand for Yachting Australia National Safety Committee.
Navigatøren Stan Honning, der vandt Volvo Ocean Race 2005-06 som navigatør ombord ABN AMRO ONE, og Chuck Hawley der fungerer som formand for det amerikanske Sailing Safety at Sea Udvalg bistår kontreadmiral Oxenbould ved udarbejdelsen af rapporten.
På dette C-map zoom niveau kan man godt tro, at der er "Sea Mounts" der godt kan passeres. Vestas Winds navigatør har erkendt, at han ikke zoomede nok ind.
Panelet er blevet anmodet om at undersøge:
- Hvad skete der, og hvorfor grundstødte Vestas Wind
- Overveje alle RACE administrative procedurer og dokumentation til kapsejladsen
- Gennemgå procedurerne i beredskabet samt dets effektivitet i relation til hændelsen
- Komme med konklusioner og anbefalinger til eventuelle ændringer til sejladsbestemmelserne, procedurer, administration, dokumentation, både eller udstyr – kort sagt alt der kan tjene til at forhindre en mulig gentagelse
Team Vestas Wind besætning og sponsorer samarbejder fuldt ud med panelets undersøgelser.